fallback

Достатъчни ли са по-високите данъци да накарат българина да си купи „по-чист“ автомобил?

Темата за екологията и автомобилите коментираха Борислав Цаков и Боян Рашев

11:35 | 30.01.24 г. 18
Автор - снимка
Редактор

Закупуването на по-нови и чисти автомобили няма да стане с натиск отгоре, а само ако това се превърне в по-изгоден вариант за българина, така че той да съпоставя измеренията на един нов екологичен автомобил и стария си. В момента старият му е по-изгоден. Това мнение пред Bulgaria ON AIR изказа председателят на „Прес-авто клуб" Борислав Цаков след информацията за проект на изцяло нов закон за насърчаването на електрическата мобилност, подготвен от Министерството на иновациите и растежа.

Възможно е това да оскъпи с близо 80% данъка за старите автомобили.

„Ситуацията е добре позната от векове. Извадена е една голяма тояга и един малък морков и те трябва да сработят едновременно, за да доведат до конкретен резултат. Тази тояга само изглежда голяма. Един данък на 20-годишен автомобил с мощност 140 конски сили например, регистриран в София, би струвал около 170 лв. по калкулатора в момента. За един чисто нов автомобил, до 5 години, с по-висок екологичен клас, се оказва, че данъкът му ще е същият", направи сравнение Цаков.

Според експерта по управление на околната среда и ресурсите Боян Рашев качеството на въздуха е луксозна стока.

„Хората искат да си купят нова кола. Ако могат, ще си купят. Няма нужда някой да ги стимулира. Нови коли се карат там, където хората имат пари. Няма желаещи да карат стари автомобили и да замърсяват. България има ясна система за това на пътя да няма неизправни замърсяващи автомобили и това са годишните технически прегледи. Ако това работи, няма да имаме много замърсяващи коли“, посочи той.

По думите му големият проблем са неизправните автомобили. „Механизмите, които имаме, трябва да се впрегнат и да работят наистина, тогава да мислим как да откраднем повече пари от хората, защото държавата това мисли", заяви Рашев.

Цаков подчерта, че проблемът със старите автомобили е не толкова в движението, а в ниските разходи за притежаването на такъв автомобил,.

„В Испания годишният данък е малко над 1000 евро, в Белгия отива над 2500 евро. Ако това е данъкът в България, хората ще трябва да се освободят от автомобила. Всички промени в световен мащаб целят да ни свалят от автомобилите. Ние сме с много стар автопарк. Средната възраст може би вече е прескочила 20 години. Проблемът в България е, че старите автомобили, които си представяме, че отпадат, не отпадат. Биват продадени на друг", обясни председателят на "Прес-авто клуб".

Рашев е на мнение, че трябва да се направи възможно българинът да може да си позволи от пет до десетгодишни коли. Той даде пример и как може да стане това: „Може да се направи чрез данъци. Сега искат да въведат такса за продажба на всяка стара кола. Една 5-10-годишна кола от българска гледна точка е нова".

Експертът не вижда ефект от въвеждането на „Зелената зона" в центъра на София. „Вместо човекът да мине 3 км през центъра, той заобикаля 15 км около центъра", смята Рашев.

Борислав Цаков отбеляза, че българинът живее все по-добре въпреки оплакванията, но много хора си позволяват да си купят 10-12-годишни коли, които струват 10-ина хиляди лева. „Разходът не е само покупката на автомобила. Автомобилът е по-изгоден, когато се купува и гледа в 5-годишен срок", посочи той и допълни, че вече чакането за нов автомобил не е толкова голямо и автомобили има.

Рашев смята, че по-малкият проблем на София са автомобилите, по-голям е отоплението на дърва и въглища. "Автомобилите се подменят и въздухът става все по-чист", добави той.

Гледайте още видеа в сайта на Bulgaria ON AIR.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 11:37 | 30.01.24 г.
fallback
Още от Новини виж още