fallback

Мъск: Новият електромобил на Tesla може да ѝ осигури следващата вълна на растеж

Без установяване на търговски бариери китайските марки ще унищожат повечето други автомобилни компании в света, предупреждава шефът на Tesla

10:25 | 25.01.24 г. 4

Главният изпълнителен директор на Tesla Илон Мъск заяви, че се готви за следващата „голяма вълна на растеж“ под формата на нова, евтина кола, която ще се появи на пазара през следващата година. Инвеститорите, които не желаят да чакат дотогава и които видяха, че последната подобна вълна при американския производител на електромобили вече е далеч зад гърба им, тласнаха цената на акциите на Tesla надолу, пише Bloomberg.

Базираната в Остин, щата Тексас, компания прекара цялата предходна година в агресивно намаляване на цените на своите модели, за да увеличи обемите на продажба, което изяжда от печалбата ѝ. Тази тактика проработи, но едва ли ще бъде толкова ефективна през 2024 г., предупреждават от Tesla.

Изправени пред по-мрачни перспективи за продажбите, инвеститорите не откликват на оптимизма на Мъск.

От началото на годината акциите на компанията са изтрили 16% от стойността си.

„Tesla сигнализира, че дните на 50% или дори 30% до 40% растеж на годишна база няма да се повторят през 2024 г.“, изтъква Сет Голдщайн, анализатор в Morningstar Research. „В определен момент вече не можете да намалявате цените“, добавя той.

По време на представянето на последния си отчет компанията реши да не предлага годишна цел за продажбите. През последните години Tesla редовно определяше среден годишен ръст от 50%, който почти успя да достигне през 2023 г., след като достави 1,8 млн. автомобила. Анализаторите прогнозират, че продажбите на концерна ще се повишат с около 20% до 2,2 млн. броя през тази година – наполовина спрямо темпа от 2023 г.

Tesla отчете печалба от 71 цента на акция през четвъртото тримесечие на миналата година, изоставайки от медианната оценка на анализатори за 73 цента на акция. Компанията генерира 25,2 млрд. долара приходи, което е по-малко от сумата от 25,9 млрд. долара, прогнозирани от Wall Street.

Мъск предположи, че всичко това е временно състояние. Очакваният нов електромобил от следващо поколение ще бъде по-евтин и първо ще бъде произвеждан във фабриката на концерна в Остин още през втората половина на следващата година, а след това в планираното съоръжение в Мексико. Колата ще се изгражда и на друг обект в Северна Америка. Това може да помогне на превозното средство да се хареса на повече купувачи на масовия пазар, които вероятно не са в състояние да си позволят съществуващите модели на компанията, които започват на цена от 45 хил. долара.

Рентабилността на Tesla се понижава през последните няколко тримесечия в сравнение с периодите през 2021 г. и 2022 г. Източник: Bloomberg

„Това ще бъде предизвикателно производствено подобрение“, изтъква Мъск, добавяйки: „Веднъж пуснат, той ще превъзхожда всяка друга производствена технология, която съществува навсякъде по света. Това е следващото ниво”.

Дотогава Tesla ще се опита да достигне до нови потребители със съществуващата си гама, докато масовото производство на най-новия ѝ автомобил, пикапа Cybertruck, се увеличава по мащаб. Компанията каза, че ускоряването на темпа на производство на това превозно средство ще бъде по-трудно от същия процес при другите модели поради особеностите в дизайна. Tesla не предостави годишна цел за продажби на електрическия пикап.

Новите продукти са от особено значение за производителя, тъй като разполага с доста ограничена продуктова гама, която включва и най-популярните Model Y и Model 3. Въпреки че продажбите на тези превозни средства нарастват всяка година, те все още се предлагат на сравнително високи цени на пазара на дребно.

В крайна сметка Tesla предприе ценови намаления на фона на високите лихви и ускорената инфлация, които притиснаха бюджетите на домакинствата.

Това обаче сви рентабилността на компанията. Брутният марж на автомобилния бизнес на Tesla, без да се включват регулаторните кредити, достигна 17,2% за тримесечието, което е много по-ниско в сравнение с миналите години. Все пак това е леко подобрение спрямо маржа от 16,3% от предходното тримесечие, най-ниското ниво от над четири години. Tesla заяви, че по-ниската рентабилност през четвъртото тримесечие се дължи на намаленията на цените, по-високите разходи за научноизследователска и развойна дейност и други разходи, като увеличаването на производството на Cybertruck.

Tesla се сблъсква със силна конкуренция в лицето на китайските производители на електромобили, много от които вече ѝ дишат във врата. Мъск ги описа като „най-конкурентните автомобилни компании в света“. Китайските марки вероятно ще успеят да изнасят успешно своите модели в чужбина, прогнозира предприемачът, в зависимост от това какви търговски мита или бариери се прилагат, за да спрат напредъка им. Tesla вече стана свидетел на тази заплаха, когато през четвъртото тримесечие BYD Co. я изпревари като най-големия продавач на електромобили в света.

„Честно казано, мисля, че ако не бъдат установени търговски бариери, те ще унищожат повечето други автомобилни компании в света“, предупреди Мъск по време на представянето на финансовия отчет на компанията.

Той подчерта и необходимостта да притежава 25% от компанията, за да може да увеличи влиянието си и да реализира по-бързо своите идеи. Бордът на Tesla едва ли ще одобри подобно развитие, изчаквайки решението на съдия от Делауеър относно дела на акционерите, свързан с компенсационния план на Мъск, одобрен през 2018 г.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 10:25 | 25.01.24 г.
fallback
Още от Новини виж още