Шведският автомобилен концерн Volvo Cars и неговата компания майка, китайската група Geely, може да бъдат принудени да свалят Polestar Automotive Holding от борсата, тъй като акциите на финансово затруднения производител на електромобили поевтиняват силно на фона на интензивната конкуренция, предупреждава анализатор на Bernstein, цитиран от Bloomberg.
Polestar, която листна акциите си на борсата през 2022 г., е „напът към нищото“, изтъква анализаторът Даниел Роеска в бележка до клиенти. „Харесваме иновативната стратегия за облекчаване на активите, харесваме колите, но не смятаме, че компанията трябва да бъде самостоятелна единица“, добавя той.
Акциите на компанията се сринаха с повече от 82% през последната година.
„В крайна сметка бихме искали да видим концепцията и марката да оцелеят, но смятаме, че ще има повече смисъл Polestar в крайна сметка да се върне обратно в екосистемата Volvo Cars-Geely“, подчертава Роеска.
Главният изпълнителен директор на Polestar Томас Ингенлат защити компанията в интервю в петък, като каза, че „всеки, който се интересува от стойността на дружеството, трябва само да погледне борсовия ѝ тикер, за да види, че тя се търгува при стойност от 4 млрд. долара“.
Листването на компанията беше „значимо упражнение“, докато тя напредва успешно в налагането си на пазара на електромобили, изтъква Ингенлат.
Той не посочва дали Geely и Volvo са изразили някакви граници относно търпението си. „В наш интерес е да не правим тази компания постоянно зависима от финансирането от нашите акционери“, изтъква още ръководителят на Polestar.
От листването си в САЩ през 2022 г. компанията привлича нови средства от своите ключови поддръжници, Volvo Cars и Geely, стремейки се да увеличи значително производството през следващите две години. По-големият шведски производител и китайската група общо притежават 88% от акциите на Polestar и над 93% от правата на глас.
Компанията се бори да завоюва пазарен дял на фона на отслабваща икономическа среда и силната конкуренция най-вече в лицето на китайските производители, които продават задвижвани с батерии модели на по-ниски цени. Предизвикателствата може да нараснат тази година, тъй като ентусиазмът на потребителите относно електромобилите се охлажда.
„Много компании в бизнеса с електромобили бяха засегнати и ние не сме изключение“, признава Ингенлат. Той също така подчерта, че остава „силно мотивиран“ да остане на поста главен изпълнителен директор и е убеден, че 2024 г. ще бъде успешна година.