Британските шофьори трябва да плащат два пъти повече, за да застраховат електрически превозни средства, отколкото за моделите с двигатели с вътрешно горене, което представлява допълнително препятствие пред по-широкото навлизане на автомобилите с нулеви емисии, пише Bloomberg.
Средната застрахователна премия за електромобили скочи до 1344 паунда (1700 долара) в края на миналата година, двойно повече спрямо цената на покритието за традиционни автомобили, изчислява британската застрахователна компания Howden Group Holdings Ltd. Групата се позова на по-високите разходи за ремонт, допълнителния престой в сервиз и липсата на обучени за специфичната електроника механици.
„Времето за ремонт се увеличава, цената на съставните части се увеличава и вероятно ще отчетем повече отписани електромобили, тъй като остатъчните стойности са особено ниски в момента“, коментира ръководителят на Howden за Обединеното кралство и Ирландия Карл Шукер.
Нарастващите разходи за застраховане на електромобили – които вече са по-високи от тези при аналогичните модели, работещи с петролни горива – са лоша новина за една индустрия, която проявява признаци на забавяне.
Миналата седмица Tesla Inc. намали цените на своя SUV Model Y на редица пазари, включително Германия, Франция и Норвегия. Audi обяви през декември, че забавя електрификацията на своята продуктова гама. В голяма част от Европа, включително Обединеното кралство, купувачите са изправени пред криза на разходите за живот и бавен напредък в разширяването на зарядната инфраструктура.
Цената на застрахователните премии за електромобили, която се покачва по-бързо от покритието за моделите с двигатели с вътрешно горене, нарасна с 50% миналата година. Индустрията се бори с вторичните трусове от проблемите във веригата на доставки, предизвикани от пандемията и войната в Украйна.
Застрахователите отричат, че така генерират по-голяма печалба и твърдят, че не могат да направят много, без да загубят пари, тъй като премиите се основават на цената и честотата на исковете при повреда или инцидент. Исковете за щети при инцидент за електромобили са средно с 35% по-скъпи от подобни за превозни средства с двигател с вътрешно горене, изтъкват от Howden.
Ръстът на пазарния дял на електромобилите във Великобритания навлезе в т.нар. плато за първи път през 2023 г., подчертавайки намаляващото търсене на автомобили, захранвани с батерии.