Китай има амбициите да се превърне във водещ износител на автомобили, след като записа рекорд през 2023 година, съобщава The Wall Street Journal. Изданието посочва, че поръчките на конвенционални бензинови автомобили от Русия помагат на китайските компании да оспорят първата позиция на Япония.
Китай е най-големият износител на електромобили, но досега изоставаше при конвенционалните двигатели. С военната инвазия на Русия в Украйна много западни компании се изтеглиха от руския пазар. Това доведе до рекорден износ на китайски автомобили в Русия - вероятно около пет пъти повече спрямо 160-те хил. автомобила, продадени в страната през 2022 година.
Според данните на Китайската асоциация за пътнически автомобили през миналата година са изнесени 5,26 млн. автомобила, произведени в Китай. От организацията смятат, че са изпреварили Япония. Официалните данни на Токио сочат, че към ноември износът на автомобили е малко под 4 млн. Износът на автомобили с бензинови двигатели от Китай се подкрепя от голямото търсене на пазари като Русия или Мексико, но също така и заради свитото търсене на вътрешния пазар - китайците започнаха да търсят повече електромобили, отколкото конвенционални автомобили.
Опасенията от пренасищане на пазара с китайски автомобили накараха САЩ да ограничат вноса с високи мита, а ЕС започна разследване заради прекалено ниската цена на електромобилите.
В същото време китайският производител на електромобили BYD планира експанзия в Европа. Компанията вече измести Tesla като основен износител на електромобили, увеличавайки продажбите си почти пет пъти до 242 хил. през 2023 година. Германската Volkswagen също ще стартира през тази година продажбите на произведения от китайското му звено Cupra Tavascan EV в Европа.
Пекин извоюва трудна победа по отношение на електромобилите. От години е най-големият автомобилен пазар в света, но беше доминиран от западни компании. Постепенно китайските производители се ориентираха към електромобилите и хибридите, подкрепени от субсидии от правителството, припомня WSJ.