Ръстът на пазарния дял на електрическите превозни средства в Обединеното кралство е спрял, като водещите производители на автомобили призоваха правителството за данъчни облекчения при покупката на електромобил, съобщава Bloomberg.
Приблизително една на всеки шест нови коли, регистрирани в страната през миналата година, е била електрическа, което съответства на данните от предходната година, посочва Общественото на производителите и търговците на автомобили (SMMT) в петък. Търговската група, чиито членове включват Jaguar Land Rover, Nissan Motor Co. и BMW AG, призовава правителството да намали наполовина ДДС върху електромобилите до 10% за ограничен период от време.
Понижението на ДДС за три години би спестило на потребителите около 7,7 млрд. паунда (9,8 млрд. долара) и би увеличило електромобилите по британските пътища с около 270 хил., изчислява SMMT. Това също би повишило способността на автомобилните производители да изпълнят новите цели на Обединеното кралство, които изискват 22% от продажбите на всяка марка през тази година да бъдат коли с нулеви емисии. Изискването за дела на екологичните превозни средства от общите продажби ще се увеличава ежегодно до 80%, които трябва да бъдат постигнати през 2030 г.
Въпреки че Великобритания е вторият по големина пазар за електромобили в Европа, техният пазарен дял е по-висок в други страни от региона, включително Германия и Франция. Обединеното кралство е единствената голяма икономика в Европа, която вече не предлага стимули за закупуване на електромобили, след като правителството прекрати безвъзмездната помощ през юни 2022 г.
Страната финализира своя регламент за превозни средства с нулеви емисии дни след като министър-председателят Риши Сунак обяви през септември, че неговото правителство ще облекчи прехода към електромобили, като позволи на британците да купуват бензинови и дизелови автомобили до 2035 г.
„Не мисля, че всеобхватното послание беше особено полезно“, изтъква Майк Хоус, изпълнителен директор на SMMT.
Общите регистрации на нови автомобили във Великобритания скочиха с 18% през миналата година до 1,9 млн. броя, което все още е с 18% под нивата отпреди пандемията. Растежът се дължи изцяло на корпоративните доставки.
Бизнесът и операторите на автопаркове също доминират в сегмента на електрически автомобили, до голяма степен поради убедителните данъчни стимули. За сравнение, само един на всеки 11 частни потребители купува електромобил.
Електрическите превозни средства се сблъскаха със забавяне с наближаването на края на 2023 г., като продажбите се сринаха с 34% през декември.
SMMT прогнозира, че общите продажби на автомобили ще нараснат с около 4% тази година до 1,97 млн. броя.