Продажбите на автомобили в САЩ се забавят през декември, тъй като по-високите разходи за финансиране и почти рекордно високите цени отказват много от кандидат-купувачите, пише Bloomberg.
Забавеното търсене, което подкрепи продажбите след пандемията от коронавирус, е задоволено и купувачите сега се сблъскват с високите лихви по автомобилните заеми и средни цени на автомобилите от около 48 хил. долара. Продажбите вероятно са спаднали до сезонно коригиран годишен темп от около 15,4 млн. автомобила през последния месец на 2023 г., което представлява спад от около 15,5 млн. автомобила през предходните две тримесечия, показват оценки на Bloomberg.
„Отчитаме голямо намаляване (на продажбите) при домакинствата със средни и по-ниски доходи“, като покупките на нови автомобили сега „почти изключително отиват при домакинствата с най-високи доходи“, коментира Джонатан Смоук, главен икономист на консултантската компания Cox Automotive.
Въпреки че 2023 г. осигури значително подобрение в сравнение с предходната година и тогавашните ограничения в запасите, очаква се предизвикателствата, наблюдавани в края на годината, да се задържат. Cox Automotive прогнозира, че продажбите на автомобили в САЩ ще нараснат с по-малко от 2% през 2024 г. Това означава, че цифрата едва ли ще надхвърли 17 млн. броя.
„Новата норма за индустрията поради намалената достъпност е по-близо до 16 млн. броя“, изтъква Смоук, добавяйки: „Загубихме около 10% от купувачите“.
Автопроизводителите не са мотивирани да намалят цените, защото правят повече пари, продавайки по-малко на брой, но-по скъпи коли. Потребителските разходи за нови превозни средства достигнаха рекордните 578 млрд. долара през 2023 г., трета поредна година, в която те надхвърлят половин трилион долара, изчислява консултантската фирма JD Power. Средната месечна вноска по лизинг на автомобил през декември в САЩ се оценява на 739 долара, което е с 9 долара повече спрямо година по-рано, добавя JD Power.
„Освен ако индустрията не намери начин да се върне към по-достъпни ценови точки, ще видим продукти, които се грижат за потребителите с по-високи доходи и по-качествено кредитно досие“, изтъква Смоук. „И това в крайна сметка ограничава обемите на продажбите“, допълва той.