fallback

Tesla е най-продаваната марка автомобили в Норвегия за трета поредна година

Електрическите превозни средства представляват над 82% от продадените нови превозни средства в страната през 2023 г.

15:42 | 02.01.24 г. 6

Tesla оглави продажбите на автомобили в Норвегия за трета поредна година през 2023 г., увеличавайки преднината си пред конкурентите си въпреки продължаващия конфликт между американския производител на електрически превозни средства и мощните профсъюзи в скандинавския регион, съобщава Ройтерс.

Почти пет от всеки шест нови автомобила, продадени в Норвегия миналата година, са били захранвани само с батерии, а делът на Tesla от общия пазар се е повишил до 20% от 12,2%, показват данни за новите регистрации, публикувани във вторник.

Електрическите превозни средства представляват 82,4% от продадените нови превозни средства през 2023 г. спрямо 79,3% през 2022 г., съобщи Норвежката федерация на пътищата (OFV).

Стремейки се да стане първата страна, която ще сложи край на продажбата на бензинови и дизелови автомобили до 2025 г., произвеждащата петрол Норвегия освобождава изцяло електрическите превозни средства от много данъци, наложени на конкурентите с двигатели с вътрешно горене, въпреки че през 2023 г. бяха въведени някои налози.

Tesla е изправена пред негативна реакция от страна на синдикати и пенсионни фондове в скандинавския регион, тъй като автомобилният производител отказва да приеме искане на шведски механици за права на колективно договаряне, покриващи заплати и други условия.

В резултат на това шведски докери, шофьори на камиони, пощенски служители, електротехници, чистачи и други отказват да обслужват Tesla и си спечелиха подкрепата от синдикати в Норвегия, Дания и Финландия, които помагат да се блокира вносът на автомобили Tesla в Швеция.

Все пак няма признаци, че конфликтът вреди на продажбите на Tesla в Норвегия, казва Кристина Бу, ръководител на норвежката Асоциация на електрическите автомобили (EV Association).

„Не виждаме сигнали, показващи това“, казва Бу пред Ройтерс.

Най-големите марки по пазарен дял след Tesla са Toyota с 12,4% спрямо 8,0% миналата година и Volkswagen с 10,8%, което е спад от 11,6%.

Model Y на Tesla – кросоувър SUV от среден размер, продаващ се на дребно за 452 хил. норвежки крони (44 250 долара), отново е бил най-популярният модел на годината, изпреварвайки електрическия ID.4 на Volkswagen и Skoda Enyaq.

Според Бу пазарният дял на електрическите автомобили може да нарасне до 95% през 2024 г., година преди да бъде постигната целта на парламента от 100%.

„Това е голям скок, но сме имали подобен скок и преди, от 2021 до 2022 г., когато отбелязахме скок от почти 15 процентни пункта, така че мисля, че можем да го постигнем през 2024 г.“, казва Бу.

Moller Mobility Group, най-големия търговец на дребно на автомобили в Норвегия, който продава марките Volkswagen, Audi и Skoda, прогнозира, че електромобилите ще държат 90% пазарен дял през 2024 г., оставяйки "много работа" за постигане на целта за 2025 г.

Tesla не е отговорила веднага на искане за коментар относно продажбите си в Норвегия.

В норвежката столица Осло повече от една трета от частните коли в града вече са изцяло електрически – ниво, което може да достигне 50% през следващите две години, прогнозира Бу.

Но въпреки че шумът и замърсяването на въздуха са намалели, не всички са доволни. Някои собственици на електрически автомобили се оплакват от липсата на улични точки за зареждане и твърдят, че настоящите политики са в полза на онези, които могат да си позволят собствени станции.

„Електрическата кола трябва да бъде реална опция за всеки..., без значение дали живеете в сграда с паркинг, или без паркинг“, казва жителката на Осло Ингер Софи Финч.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 15:42 | 02.01.24 г.
fallback
Още от Новини виж още