Българска академия на науките (БАН) представи първата водородна зарядна станция в България, част от т.нар. Полева лаборатория „Интегрирани енергийни системи“ към Центъра за компетентност „Хитмобил“.
Въпросната лаборатория ще осъществява изследвания в прединдустриален мащаб върху производството на енергия от възобновяеми източници, нейното съхраняване чрез различни батерийни и водородни системи, както и отдаването ѝ за зарядни станции за електромобили и за електропреносната мрежа.
Произведената в експерименталната полева лаборатория енергия от ВЕИ ще се съхранява както в познатите технологии (оловни акумулатори, литиеви батерии и суперкондензатори), така и в иновативни технологични решения като проточни батерии и инерциални системи с маховик, а също и под формата на зелен водород, получен чрез електролиза на вода.
Водородната зарядна станция и бързата зарядна станция за батерийни електромобили ще позволят разгръщането на изследователска програма за експериментални научни наблюдения върху техническите параметри на зареждане на превозните средства и тяхното влияние върху енергийната мрежа, производствените и балансиращи мощности, изтъкват от ИЕЕС-БАН, водеща организация в проекта.
По този начин ЦК „Хитмобил“ поставя началото на инфраструктурата за зареждане на водородни транспортни средства в България. Производството на водород се осъществява с електролизьор, с капацитет 8 килограма на денонощие. Произведеният на място водород постъпва директно във водородната зарядна станция, където се компресира до необходимото налягане за осъществяване на зареждането.
Станцията разполага с два изхода за зареждане – при налягане 350 бара и 700 бара. Двете стандартни налягания покриват възможностите за зареждане на леки, лекотоварни и товарни автомобили, а използването на буферни съдове с високо налягане позволява зареждането на транспортните средства да се извършва в рамките на минути. При по-голяма консумация водородната зарядна станция има възможност да използва водород от бутилкови групи, произведен и от други източници.
Водородната зарядна станция, разработена и изградена от австрийската фирма EDC-Anlagentechnik, е сертифицирана като преместваемо съоръжение. Това дава принципна възможност за използването ѝ за демонстрационни цели и на други площадки извън основната ѝ локация в рамките на Полевата лаборатория в София.