Румъния ще разшири националната инфраструктура за алтернативни горива, като сега планът на северната ни съседка включва инсталирането на най-малко 30 хил. зарядни станции, които трябва да бъдат изградени до средата на 2026 г. чрез пакет от над 1,6 млрд. евро, обяви еврокомисарят по транспорта Адина Валян по време на събитие за устойчива мобилност в Букурещ.
„В Националния план за възстановяване и устойчивост има очертани проекти, насочени към развитието на националната инфраструктура за алтернативни горива за шосейния транспорт, със специален акцент върху инсталирането на минимум 30 хил. зарядни пункта до средата на 2026 г.“, изтъква Валян, цитирана от Euractiv.
Тя спомена текущите дискусии в рамките на Европейската комисия (ЕК) относно определянето на критериите за допустимост за алтернативни горива, считани за устойчиви. Проектите ще бъдат финансирани от Националния план за възстановяване и устойчивост (PNRR).
Валян изрази надежда за по-широко приемане на различните видове биогорива, за да се увеличи техният дял, наред със синтетичните горива. Тя подчерта необходимостта от това разнообразие за постигане на целите за намаляване на въглеродните емисии.
Според нея ЕС трябва да поддържа и развива устойчиви течни алтернативи на алтернативните горива, така че „да можем да се възползваме от големите икономии от мащаба чрез използване на съществуващи тръбопроводи и горивна инфраструктура и да успеем по-бързо да декарбонизираме съществуващите автомобилни паркове, да намалим разходите за прехода”.
Румъния е заделила приблизително 12 млрд. евро за транспорт, като Валян подчерта, че тези средства надхвърлят традиционната инфраструктура.
„Финансираме иновативни решения в цялата логистична верига, включваща зарядни станции, интелигентни системи за управление на трафика, защитени цифровизирани паркинги за камиони и мултимодални товарни или пътнически терминали. Над 1,6 млрд. евро са заделени например за финансиране на проекти за зарядни станции“, изтъква еврокомисарят.
До момента Румъния е представила пет проекта по програмата за финансиране на зарядни станции.