Stellantis NV премахва една смяна в завода на Jeep в Детройт и съкращава работни места в монтажния комплекс на своята марка в Толедо, Охайо - ход, за който групата обвинява строгите стандарти за емисиите, приети от Калифорния и повече от дузина други щати през 2019 г., съобщава Bloomberg.
Автомобилният концерн обяви, че временно ще съкрати една смяна в завода в Детройт, където се произвеждат SUV-ове като Jeep Grand Cherokee и хибриди, както и редица работни места в Толедо, където се сглобяват Wrangler и Jeep Gladiator.
Stellantis казва, че намалява производството на Jeep в очакване на потенциално по-ниски продажби на конвенционални превозни средства в Калифорния и други щати. Компанията подаде петиция срещу калифорнийските регулатори в сряда, твърдейки, че правилата на щата поставят компанията в неизгодно положение спрямо конкурентите.
Тези мерки подчертават разминаването във вижданията между производителите на автомобили и властите. Концерните отблъскват усилията на администрацията на президента Джо Байдън да затегне ограниченията при икономията на горивото и да стимулира по-бързото приемане на електрически превозни средства. Лобистките групи от автомобилната индустрия предупреждават, че по-строгите правила ще им струват милиарди долари глоби, докато търговците предупреждават, че търсенето на електромобили намалява.
Известия за освобождаване
Stellantis посочва, че ще изпрати известия в четвъртък до щатските и местните власти съгласно федералните разпоредби, който изисква работодателите със 100 или повече работници да дадат 60-дневно предизвестие за затваряне на заводи или масови съкращения. Компанията отказа да уточни колко работни места ще бъдат засегнати; в двата завода работят общо малко над 10 хил. души.
В петицията от сряда Stellantis твърди, че Калифорния неправомерно е приела сделка от 2019 г., договорена от държавните регулатори и четири автомобилни производители, която позволява на тези компании доброволно да увеличат средната икономия на горивото на своите автопаркове до около 50 мили на галон (80 километра на 3,8 литра) до края на моделната 2026 година.
Въпреки че Stellantis изостава от други автомобилни производители в прехода към електромобили, неговият хибрид Jeep Wrangler 4xe се нарежда на четвърто място по продажба сред електрифицираните модели в Калифорния от началото на годината до края на септември, а неговият хибрид Chrysler Pacifica е 13-ти в списъка.
В същото време и трите големи автомобилни производители в Детройт – Stellantis, Ford и General Motors - се стремят да намалят разходите, след като постигнаха споразумения за увеличение на трудовото възнаграждение с представителите на профсъюза United Auto Workers преди седмици.
Лис Мендес, директор по комуникациите на калифорнийския регулатор за въздушните ресурси (CARB), казва, че агенцията очаква Калифорнийската служба по административно право да признае споразуменията с производителите на автомобили и да отхвърли петицията на Stellantis.
Спад в продажбите
Stellantis също изпитва проблеми, свързани със свиването на продажбите на Jeep, тъй като високите лихвени проценти оставят нейните SUV-ове недостъпни за повече потребители.
Продажбите на марката Jeep паднаха с 4% през третото тримесечие, деветото поред тримесечно понижение, съобщи Stellantis през октомври. Продажбите са намалели с 9% тази година до края септември. Jeep назначи нов ръководител на своя бизнес в Северна Америка и избра нов шеф на глобалните операции миналия месец.
Споразумението за емисиите от 2019 г. между Калифорния и четирите автомобилни производители се възприема широко като модел за последващото правило на администрацията на Байдън, прието през 2022 г. Това правило сега изисква концерните да увеличат икономията на гориво до около 49 мили на галон до 2026 г.
Въпреки факта, че националните правила ще изискват приблизително същата икономия на гориво като калифорнийските стандарти, Stellantis казва, че производителите в сделката от 2019 г. могат да изпълнят стандартите въз основа на техните продажби в цялата страна, докато изключените автомобилни производители ще използват статистиката от щатските продажби, които следват калифорнийските правила.