fallback

ЕС предлага 3 млрд. евро субсидии на производителите на батерии

Сумата е включена в бъдеща сделка с Великобритания за отлагане въвеждането на мита след Brexit

20:05 | 06.12.23 г. 2

На производителите на батерии в Европейския съюз (ЕС) се предлагат 3 млрд. евро субсидии, тъй като блокът се опитва да настигне Китай в индустрията за електрически превозни средства.

Европейската комисия (ЕК) предложи сумата в сряда като част от бъдеща сделка с Великобритания за отлагане въвеждането на мита, които биха нанесли удар върху търговията с електрически превозни средства, съобщава FT.

Зам.-председателят на Комисията Марош Шефчович казва, че чрез „предоставяне на правна сигурност относно приложимите правила и безпрецедентна финансова подкрепа за европейските производители на устойчиви батерии ще засилим конкурентното предимство на нашата индустрия със силна верига за стойност за батерии и електрически превозни средства“.

Предложените 3 млрд. евро ще дойдат от Фонда за иновации на ЕС, който получава пари от продажбата на разрешителни за въглеродни емисии. Средствата ще са налични до 2026 г. Субсидиите ще зависят от ефективността и устойчивостта на батериите.

Служител на ЕС коментира: „Искаме да запазим този достъп до пазара, да се уверим, че имаме много силна позиция в световен мащаб, а също и на нашия най-голям експортен пазар, тъй като Китай увеличава пазарния си дял и го прави все повече чрез нелоялни практики.“

ЕС започна антисубсидийно разследване срещу китайски производители на автомобили, което ще отнеме няколко месеца и може да доведе до наказателни мита върху вноса на китайски електромобили.

„Проблемът, пред който сме изправени в момента, е, че нямаме батерии или нямаме достатъчно химикали“, казва още служителят пред медията и допълва: „Искаме тези батерии да бъдат произведени в Европа или в Обединеното кралство, но все още не сме стигнали дотам“.

Шведският производител на батерии Northvolt приветства новината. „Ако се използва правилно, този механизъм може допълнително да подхрани надпреварата към създаване на по-устойчиви и кръгови батерии и да даде на Европа конкурентно предимство, като същевременно се изпълнят целите на Парижкото споразумение за климата“, коментират от компанията.

Съгласно Споразумението за търговия и сътрудничество (TCA) между ЕС и Обединеното кралство след Brexit митата в размер на 10% е предвидено да се въведат от 1 януари. Европейските производители на автомобили предупреждават, че митата ще натрупат прекомерни разходи за индустрията, която очаква от това загуби до 4,3 млрд. евро и съкращения в производството на почти 500 хил. електрически превозни средства между 2024-2027 г.

Двама европейски дипломати казват, че субсидиите за батерии са необходими, за да се получи съгласието на Франция за забавяне налагането на мита, което изисква промяна на договора. Франция предупреди, че забавянето рискува да създаде прецедент, който може да бъде използван от Лондон, за да аргументира други промени в сделката за Brexit.

Квалифицираното мнозинство от 27-те държави-членки сега трябва да се съгласи с предложението. Според служители на ЕС Германия и около 20 други страни членки го подкрепят, което означава, че ще има съгласие по въпроса.

Според споразумението за търговия и сътрудничество Обединеното кралство може да оспори държавна помощ, предоставена на индустриите в ЕС.

Лондон предложи 500 млн. британски лири на Tata за изграждане на завод за батерии, но парламентаристите предупредиха миналата седмица, че в страната има критичен недостиг на капацитет за производство на батерии.

Според служител от правителството в Лондон финансовият министър Джереми Хънт е обявил милиарди лири подкрепа за производството, вкл. на електромобили. Според него европейците се опитват да догонят Великобритания в сектора.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 20:05 | 06.12.23 г.
fallback
Още от Новини виж още