Nissan Motor Co. е готова да произвежда два вида електрически превозни средства в завода си във Великобритания, с което ще подкрепи плановете на премиера Риши Сунак за развитие на местната автомобилна индустрия, съобщава Bloomberg.
Решението за производство на електрическите наследници на настоящите модели Qashqai и Juke във фабриката на Nissan в Съндърланд е подпомогнато финансово от британското правителство, съобщи първи Financial Times, цитирайки източници, запознати с плановете.
Японският производител на автомобили ще обяви новината в петък (24 ноември).
Заводът в Североизточна Англия е най-голямото съоръжение за производство на автомобили в Обединеното кралство, което се очерта като фокусна точка по време на напрегнатите преговори за Brexit. Nissan многократно предупреди, че всякакви мита, засягащи превозните средства, изнесени от страната, могат да застрашат работата на фабриката.
Nissan се ангажира с инвестиция от 1 млрд. паунда (1,3 млрд. долара) през 2021 г. заедно с китайския си партньор Envision AESC, за да надградят комплекса в център за разработка и производство на електромобили. Това ще им позволи да произвеждат повече модели, захранвани с батерии, освен компактния Leaf.
Планът включваше изграждането на мащабен завод за батерии в рамките на по-големия комплекс. Nissan се ангажира да произвежда само електромобили в Европа до 2030 г.
Този ход помага за изграждането на по-нататъшен импулс в прехода на автомобилната индустрия в Обединеното кралство към производство на електромобили. Страната изостана, тъй като редица компании като Toyota Motor Corp. и BMW AG отложиха своите инвестиции по време преговорите за търговско споразумение между Лондон и Брюксел.
Конкуренцията нараства в цяла Европа, тъй като китайските производители на електромобили като BYD, Nio, Zeekr и Great Wall, пускат нови, достъпни модели.
Съгласно настоящите споразумения след Brexit, електромобилите, търгувани между Обединеното кралство и Европейския съюз, ще бъдат натоварени с 10% мита от следващата година, ако по-малко от 45% от стойността им идва от региона. Европейско лоби, представляващо производители на автомобили, включително Volkswagen AG и Renault SA, предупреди, че митата могат да струват на сектора 4,3 млрд. евро през следващите три години. В момента се водят се разговори за възможно отлагане на правилата.
Съвсем наскоро BMW разкри инвестиция от 600 млн. паунда за производство на електрически модели Mini в своята фабрика в Оксфорд, а собственикът на Jaguar Land Rover, индийската Tata Motors Ltd., обяви през юли планове за завод за батерии на стойност 4 млрд. паунда в Съмърсет. Тези ходове, подпомогнати от правителствено финансиране, все още оставят Великобритания зависима от доставките на батерии от чужбина.
В сряда британският финансов министър Джеръми Хънт обяви допълнително 2 млрд. паунда държавна помощ за осигуряване на инвестиции в автомобилната индустрия след 2025 г.
Финансирането е „вот на доверие в сектора“, изтъква Майк Хоус, главен изпълнителен директор на Асоциацията на производителите и търговците на автомобили. „Сега очакваме с нетърпение подобрения план за производство на правителството, неговата стратегия за батериите и как ще подкрепи потребителите при преминаването им към автомобили с нулеви емисии, тъй като трябва не само да произвеждаме тези превозни средства на местно ниво, но и да ги продаваме“, изтъква той.