Renault SA се стреми към 10 млрд. евро приходи до 2025 г. от своето подразделение за електрически превозни средства и софтуер Ampere, чиито акции френският автомобилен производител иска да листне на борсата през април или май следващата година, съобщава Bloomberg.
Ampere ще представи Legend, произведен в Европа електромобил, който ще се продава за по-малко от 20 хил. евро, става ясно от прессъобщение на компанията. Renault организира ден на капиталовите пазари в сряда за Ampere, която започна да работи отделно от своята компания майка на 1 ноември.
Главният изпълнителен директор на Renault Лука де Мео предлага Ampere като европейски отговор на ожесточената електромобилна конкуренция в лицето на американския концерн Tesla Inc. и китайските марки. 56-годишният италианец се е насочил към амбициозна оценка от 8 до 10 млрд. евро при първичното публично предлагане (IPO) на Ampere въпреки неблагоприятния пазар.
В интервю за Bloomberg от миналата седмица Де Мео каза, че няма намерение да реализира IPO-то на Ampere с отстъпка и че листването ще бъде „само една част“ от по-дългосрочен проект. Наскоро Renault разхлаби връзките си с Nissan Motor Co. и може да продаде дела от 28,4% в своя дългогодишен партньор, който наскоро прехвърли в отделен тръст, чрез който ще финансира своите амбиции относно Ampere.
Renault повтори в сряда, че се стреми към IPO през първата половина на следващата година. Nissan и Mitsubishi Motors Corp. ще инвестират общо 800 млн. евро в Ampere, а Qualcomm Inc. също обмисля подобни действия.
Renault може да обмисли алтернативни възможности за финансиране на Ampere, ако IPO-то не се осъществи, но листването остава основният план засега, каза главният финансов директор Тиери Пиетон.
Отделно, Renault се стреми да разшири пазарното присъствие на една от основните си марки – Alpine, която има потенциал за растеж в сегмента на спортните автомобили. Главният изпълнителен директор на марката Филип Криф заяви, че компанията ще започне да търси нови инвеститори за тази цел. Един от вариантите е китайската Zhejiang Geely Holding Group Co., която вече се договори с Renault за съвместна разработка на двигатели с вътрешно горене.
Всяка китайска инвестиция в Alpine, най-известна със своето спортно купе A110, ще бъде внимателно наблюдавана от френското правителство, което притежава 15% от Renault. Милиардерът, собственик на Geely, Ли Шуфу, има амбиции да разшири присъствието на китайския концерн в глобален план. Geely наскоро представи своята нова премиум марка Zeekr в Европа, където се продават още коли на Polestar и Lynk & Co.
Френският бранд все още води преговори с AutoNation Inc. за стартиране на продажби в САЩ през 2027 или 2028 г. Тези дискусии „ще отнемат малко време, но напредват“, споделя Криф, бивш инженерен директор във Ferrari NV, който пое управлението на Alpine през юли.