Отделът по транспорт на щата Калифорния е постигнал най-голям напредък сред всички ресорни щатски ведомства в битката срещу климатичните промени, става ясно от таблица с резултати, публикувана в сряда от Съвета за защита на природните ресурси (NRDC) и видяна от Bloomberg.
Докладът хвърля светлина върху състоянието на националната транспортна политика, докато щатските транспортни власти се подготвят да разпределят ново федерално финансиране по Закона за инвестиции в инфраструктурата и заетост. Освен Калифорния в списъка с отличници попадат още щатите Масачузетс, Върмонт, Орегон и Вашингтон, които полагат големи усилия за ограничаване на емисиите на парникови газове, инвестиране в електрификация на превозните средства и разширяване на възможностите за транспорт без автомобили за местните жители.
Южните щати заемат четири от последните пет места в класацията поради липса на инвестиции в инфраструктура за електрически превозни средства и обществен транспорт. Кентъки, Луизиана и Алабама са сред деветте щата в региона, които получават резултат под 20 от наличните 100 точки.
Джон Бейли от NRDC казва, че класацията подчертава необходимостта щатите да се съсредоточат върху транспортни проекти, които се справят с климатичната криза, като същевременно решават проблема с неравенството. Щатските транспортни ведомства произхождат от бума на строителството на магистрали през XX век – епоха, която оставя много квартали разделени, а хората в тях – задушени от мръсния въздух. Въпреки спешната нужда от намаляване на емисиите от транспорта, много транспортни отдели на щатско ниво все още функционират предимно като строители на пътища.
„Не можем просто да вкараме нови пари в политиките от миналото“, изтъква Бейли. „Вместо просто да изливат повече настилки, щатите трябва да инвестират в най-добрите начини за привличане на хората към възможности, повторно свързване на общностите и изграждане на безопасен за климата транспортен сектор“, добавя той.
Основна част от резултата на всеки щат отразява усилията за намаляване на пропътуваните километри чрез разширяване на възможностите за транспорт без автомобили. Калифорния, например, пренасочва повече от 10 цента от всеки долар за федералните пътища към проекти за обществен транспорт, велосипедна и пешеходна инфраструктура. Щатът е следван от Върмонт с 8,5 цента от всеки долар. Щатите също получиха добри оценки за това, че отчитат ниски нива на смъртни случаи на пешеходци и велосипедисти.
Друга голяма част от резултатите обхваща инвестициите в електромобили. За пореден път Калифорния и Върмонт, както и Илинойс, получават високи оценки не само за това, че осигуряват отстъпки и безвъзмездни средства за закупуване на електромобили, но също така и поради факта, че предоставят подобен транспорт за жителите с ниски доходи. Тези щати също така имат повече зарядни устройства за електромобили на глава от населението и по-строги разпоредби за емисиите от превозните средства в сравнение с други щати.
Бонус точки са предоставени и по други критерии. На всички щати с изключение на седем са дадени допълнителни точки за стимулиране на развитието на жилища на достъпни цени в близост до обществен транспорт.
Много от щатите, които се представят зле, отчитат сравнително ниски нива на инвестиции в обществен транспорт и зарядна инфраструктура. Кентъки, Луизиана и Алабама например получават нула точки заради ниските си разходи за транзит и липсата на правила, регулиращи емисиите от автомобили и камиони. Щатите също получават по-малко от една трета от наличните точки заради ограничената възможност за зареждане на електромобили.
Макар докладът да хвали водещите щати, той също така казва, че навсякъде има място за подобрение.
NRDC казва, че се надява щатите да използват доклада, за да идентифицират недостатъците си и да очертаят нов курс, докато планират бъдещите си разходи. Щатите вече имат гъвкавостта да насочват определени федерални ресурси, като фондове за строеж на пътища, към по-щадящи климата проекти.
„Картата с показатели предоставя ясна пътна карта за щатските власти да инвестират в проекти, които ще осигурят реални ползи за техните жители, като същевременно изграждат устойчива транспортна система“, изтъква Шрути Вайдианатан, директор на федералния транспорт в NRDC.