Германският автомобилен концерн BMW AG обяви, че ще използва литиево-желязо-фосфатни батерии (LFP) в своите електромобили, като ръководителят на отдела за развитие на акумулаторните клетки Мартин Шустер посочи, че решението е финализирано и батериите ще намерят място в превозните средства Neue Klasse от 2025 г.
Милан Неделкович, член на Управителният съвет на BMW, отговарящ за производството, добави, че ще бъдат разработени и нови модели, използващи тази химия при батериите, съобщава Clean Technica.
Общите недостатъци на LFP батериите са добре известни — по-ниска енергийна плътност и по-лоша производителност на зареждане при по-ниски температури. Въпреки това батериите търпят подобрение по отношение на тези показатели, както демонстрира по-рано китайската Contemporary Amperex Technology Co. (CATL).
Най-голямото им предимство ще има решаваща роля в разпространението на тези батерии – химическия състав. Този състав изключва никела, чиито цени продължават да растат, и залага на желязото и фосфата – евтини и изобилни суровини, които са широкодостъпни в световен мащаб.
В тази връзка ходът на BMW не е толкова умен, колкото разумен, изтъкват от Clean Technica. Светът има нужда от достъпни електромобили, изпълняващи обещанието за приемлив пробег и бързо зареждане. И едно нещо, което виждаме отново и отново: ако Tesla приеме технологията, всички останали в крайна сметка ще я последват.
Всъщност работата на BMW при батериите надхвърля мащабите на LFP клетките. Някои коли от гамата Neue Klasse - напълно електрически модели на BMW, изградени на новата платформа на компанията - също ще бъдат оборудвани с нови батерии, базирани на популярната формула – никел, манган и кобалт. Призматичните клетки ще бъдат заменени с цилиндрични клетки в два размера: 4695 (46 mm диаметър и 95 mm височина), използвани в седани и купета, и 46120 (46 mm диаметър и 120 mm височина) използвани в SUV-ове.
Подобрена химия, нова форма и начин на опаковане на клетките ще означават по-висока енергийна плътност (с 20%), по-голям пробег - с 30%, и по-бързо зареждане, като същевременно бъде намален въглеродният отпечатък в производствения процес с 60% в сравнение със сегашните технологии.
„Също така успяхме да намалим производствените разходи при батериите от шесто поколение с 40% в сравнение с настоящата батерия от пето поколение“, добавя Милан Неделкович.
Нова батерия с твърд електролит?
Друга стъпка, планирана от BMW след 2025 г., е твърдотелна електролитна батерия (ASSB), за която се очаква да има 30% по-голяма енергийна плътност в сравнение с батериите от шесто поколение. Вероятно ще видим концептуална кола с твърдотелна батерия след две години. Въпреки това не трябва да очакваме масово производство по-рано от края на това десетилетие или началото на следващото, подчертават от Clean Technica.
Както обясняват Шустер и Неделкович, предизвикателството пред ASSB не е химията, а самият производствен процес. Те твърдят, че тези производствени пречки са причината за забавянето при постигането на търговски мащаби. Едва след като тези препятствия бъдат преодолени, производителите ще започнат да работят за оптимизиране на производителността и жизнения цикъл. Заслужава си да се отбележи, че разработката на ASSB заема най-голямо пространство в новооткрития Център за компетентност в производството на клетки (CMCC) в Парсдорф.
Ръководителите на BMW също споделиха, че работят върху натриево-йонни батерии, които предлагат сравнително добра устойчивост, но и ниска енергийна плътност.