Норвегия, пионерът при електрическите автомобили, може да не успее да изпълни целта си да премахне от пазара колите с двигател с вътрешно горене до 2025 г., ако правителството продължи да премахва мерките, които стимулират продажбите на екологични модели, съобщава Bloomberg.
Скандинавската страна, където всяка пета кола вече е напълно електрическа, може да пропусне амбициозните планове и в крайна сметка да навлезе в 2025 г. с 90-процентен дял на електромобилите при продажбите на нови коли, изтъква Ойвинд Солберг Торсен, директор на Норвежката пътна федерация (OFV).
Бързият темп на налагане на електромобилите в страната се дължи на набор от стимули, включително на намалените данъци върху нови покупки, насочени към постигане на въпросната цел.
През 2020 г. Норвегия стана първата страна в света, в която електрическите автомобили изпревариха по продажби моделите с двигател с вътрешно горене. Въпреки че нацията се стреми да „изчисти“ напълно своя пазар, това не значи, че ще има забрана за продажби на автомобили с изкопаеми горива от 2025 г.
„Ще бъде трудно да се постигнат тези 100%, ако бъдат премахнати още стимули за електрически автомобили и се увеличат данъците“, признава Солберг Торсен, добавяйки: „Точно сборът от всички предимства означава, че днес имаме толкова голям дял на електрическите автомобили“.
Продажбите на автомобили в Норвегия за 2023 г. са засегнати от намаляването на стимулите за закупуване на електрически автомобили на цена над 500 хил. крони (44 700 долара), като същевременно данъчното предимство от притежаването на електрически модел като служебна кола също беше премахнато, споделя OFV. Досега през годината делът на електромобилите при продажбите на нови автомобили в Норвегия възлиза на 83,5%.
По-рано тази година Солберг Торсен припомни, че още през 90-те години на миналия век електромобилите започват да се налагат в Норвегия, когато страната се фокусира върху подкрепата за Think – домашен компактен електрически автомобил, предназначен предимно за градско шофиране.
„Електромобилите се движеха безплатно по платените пътища, имаха безплатен паркинг и свободен достъп до фериботите“, изтъква още Солберг Торсен.