Голям производител на алуминий в Европа предупреди, че нарастването на броя на внасяните електромобили от Китай може да окаже силно въздействие върху търсенето в региона, предава Financial Times.
Хилде Мерете Аашейм, главен изпълнителен директор на Norsk Hydro, отбелязва, че компанията обръща внимание на този риск. „Страхът, когато става дума за [електромобили], е свързан с вноса в Европа и последиците за европейските автомобилни производители. В момента кривата е доста стръмна“, допълва тя.
„Това е заплаха, която следим: дали европейските автомобилни производители ще започнат да намаляват търсенето си [на алуминий], защото губят конкуренцията“, казва Аашейм.
Мнението ѝ подчертава последиците от растящия внос на електромобили от Китай за бизнеси в Европа от снабдителната верига в автомобилната индустрия, включително производителите на суровини.
Алуминият се използва при електромобилите в кутии за батерии и други компоненти за намаляване на теглото и компенсиране на тежката батерия, което позволява на електромобилите да изминават по-голямо разстояние с едно зареждане.
Средният електромобил, произведен в Европа през 2022 г., е съдържал 283 кг. алуминий спрямо 169 кг. за двигателите с вътрешно горене, сочи изследване по поръчка на European Aluminium.
През септември ЕС обяви планове за разследване на субсидиите за китайските електромобили, които според блока „изкривяват“ европейския пазар и „наводняват“ световните пазари.
Китай изгражда заводи за батерии далеч над нужните нива, за да отговори на местното търсене, подкрепени с регионални субсидии и кредитиране, а промишлените компании се стремят да насочат излишното предлагане към чуждестранни пазари.
Европейските автомобилни производители реагират на заплахата по различни начини. Тази седмица Stellantis, която притежава марки като Peugeot и Jeep, съобщи, че ще инвестира 1,5 млрд. евро в дял от 20% в китайския стартъп за електромобили Leapmotor в опит за извличане на печалба от притока на по-евтини произведени в Китай електромобили към Европа.
През първите седем месеца на 2023 г. Китай е изнесъл електромобили на стойност 13,1 млрд. долара към Европа спрямо 15,4 млрд. долара през цялата минала година, сочат данни на китайските митници. Но мнозинството автомобили са произведени в Китай версии на западни марки като Tesla.
Притесненията за търсенето на алуминий в Европа са изразени, след като секторът беше засегнат от растящите цени на енергията заради нашествието на Русия в Украйна миналата година, което принуди компании като Hydro’s Slovalco в Словакия да затворят. Индустрията е изправена и пред несигурност за това дали Китай, най-големият производител на алуминий в света, ще запази годишния си таван върху производството от 45 млн. тона.
Коригираната печалба на Hydro преди лихви, данъци, обезценяване и амортизации не отговори на очакванията на анализаторите във вторник, като намаля с 60% до 4,90 млрд. норвежки крони (350 млн. долара) през третото тримесечие спрямо същия период на миналата година заради по-слабата икономическа активност в света.