Електрификацията на транспортния сектор продължава да бъде централна тема в политическата пътна карта на Европа. Този процес не пропуска и България, където навлизането на електрическото задвижване напредва паралелно с разширяването на зарядната инфраструктура.
Но еволюцията на мобилността не се ограничава само с електрификацията – твърдение, което защитиха участниците в дискусията по темата „Електромобилност и устойчив транспорт: пътят към нулеви емисии“, част от Първия международен форум и изложение „Енергийна еволюция 2023: европейски практики, местно приложение“.
В основата на тази промяна стои общественият транспорт, тъй като технологичното развитие на автомобилите ще обезсмисли личната собственост, особено на фона на очакваното въвеждане на автономните превозни средства, изтъкна проф. д-р Симеон Ананиев, председател на УС, Клъстер зелен транспорт (КЗТ).
По думите му в центъра на трансформацията е мобилността на хората, която не касае само електромобилите, но и водородните и хибридните превозни средства.
„Столична община вече работи с хибридни автомобили и постига впечатляващи резултати. Има програма за съчетаване на обществения транспорт с електрическия чрез изграждане на зарядни станции на железопътните и автобусните гари, както и на летищата“, изтъкна Ананиев.
Той отхвърли преференциите за електромобилите в градски условия, като безплатно паркиране и по-голяма свобода на движение, изтъквайки, че не това е начинът за стимулиране на този вид мобилност.
Относно зарядната инфраструктура и покриването на очаквания ръст в търсенето на електроенергия при електромобилите Ананиев посочи, че това е инженерен въпрос и няма да бъде лесен процес.
Според Мартин Заимов, председател на Българската асоциация „Електрически превозни средства“ (БАЕПС), се наблюдава сериозен напредък в Столична община по отношение на използването на изцяло електрически малки автобуси на повикване, които извършват превоз на пътници до определена метростанция.
Той поясни, че проектът, за който Ананиев говори, вече е реализиран и има такива зарядни станции на летище "София".
В разговора се включи и Илия Левков, председател на УС на Индустриален клъстер "Електромобили" (ИКЕМ), който заяви, че развитието на мобилността набира скорост и най-късно до 10 години автономните коли ще се появят по пътищата. Те ще доведат до постепенното изчезване на нуждата от личен транспорт. „Това е първата крачка в решаването на системните проблеми в столицата“, изтъкна той.
Левков подчерта, че младите хора не обичат да притежават, а да ползват и това ще се отрази върху развитието на мобилността.
Той изтъкна и факта, че в България има над 1000 деца, които учат технологията за електромобилите. „Това е поколението, което ще посрещне тази вълна“, подчерта експертът.
Като представител на бизнеса в дискусията Александър Миланов, генерален мениджър на BMW Group България, посочи, че разширяването на споделената мобилност се развива и това е ясен тренд. „Когато си гост в един чужд град, споделената мобилност е предпочитана. Когато си в твоя град, залагаш на личния транспорт“, изтъкна той,
Миланов заяви, че BMW вижда в момента, че търсенето на споделена мобилност расте, особено по време и след периода на пандемията. Той се съгласи с мнението на другите гости, че с навлизането на автономната мобилност всичко в индустрията ще се промени.
По отношение на държавната подкрепа Миланов заяви, че не е привърженик на идеята да се харчат пари, за да се намали цената на една стока или да се добави стойност към нея. Според него на първо място стои въпросът с енергопреносната система, нейната устойчивост и развитието на зарядната инфраструктура.
„В момента имам един анархичен модел на зарядна инфраструктура в България – фрагментиран пазар от отделни малки играчи без ясна връзка“, подчерта той.
По отношение на сигурността на доставките на електроенергия в страната Ананиев заяви, че България има достатъчно електричество, за да захранва очакваните електромобили.
Левков, от друга страна, изтъкна рисковете от засилено приемане на този вид транспорт над очакванията, което може да доведе до нуждата от нови огромни количества електроенергия, сравнявайки дефицита с два нови блока на АЕЦ „Козлодуй“.
Той обърна внимание на ролята на енергийните кооперативи тук и използването на възобновяема енергия от фотоволтаици, вятърни турбини и водородни клетки, които да захранват мрежата при необходимост.
Друг участник в дискусията, Боряна Колева - главен експерт в Дирекция „Национална транспортна политика“ – заяви, че енергийният микс на страната и неговото развитие ще вървят ръка за ръка с напредъка в рамките на електрическата мобилност.
От своя страна, Миланов от BMW хвърли светлина върху новото поколение автомобили на компанията - Neue Klasse – чийто фокус изцяло ще пада върху електрическото задвижване, дигитализацията и интелигентните системи за управление. Той подчерта, че всички коли на марката от 5-а генерация нататък вече не използват редкоземни метали, докато BMW все повече залага на устойчивостта и кръговата икономика.