Автомобилните концерни и производителите на стомана сключват сделки за доставка на т.нар. зелена стомана, която участниците в тази търговия използват, за да рекламират своите екологични ангажименти. Проблемът е, че стоманата все още се кове с помощта на изкопаеми горива и не е ясно колко скоро това може да се промени, пише Bloomberg.
Германските производители на стомана Thyssenkrupp AG и Salzgitter AG намират купувачи, готови да платят премия за зелена стомана, включително Mercedes-Benz Group AG, Volkswagen AG, BMW AG и Ford Motor Co. Но без широкомащабни доставки на зелен водород, голяма част от тази стомана ще се произвежда с природен газ.
Европейските производители на стомана търсят комбинация от електродъгови пещи и водород, за да трансформират индустрия, която все още изгаря милиарди тонове въглища, генерирайки около 7% от световните емисии на въглероден диоксид. Тъй като производството на зелено гориво е много по-малко от търсенето за години напред, автопроизводителите признават, че това ще бъде един бавен преход.
Трябва да бъде обособена система за етикетиране, която да показва ефективността на емисиите на различни продукти, тъй като използването на природен газ е само първата стъпка в трансформирането на стоманодобивния сектор, изтъква Оливер Сартор, старши съветник в мозъчния тръст Agora Industry.
„Стоманата, произведена с природен газ, не е климатично неутрална стомана и това е, което в крайна сметка има значение“, добавя той.
За да се предотвратят лъжливите маркетингови кампании относно ангажиментите на бизнеса с климатичните промени (т.нар. greenwashing), Германската стоманодобивна федерация предлага точно такава система за етикетиране, при която само първичната стомана, произведена със 100% зелен водород, може да бъде обозначена като „почти въглеродно неутрална“. Ще има няколко различни нива на етикетиране на стоманата, в зависимост от това колко емисии се отделят в производствения процес, изтъква Thyssenkrupp.
След като реализира първите доставки за Mercedes-Benz преди две години, Salzgitter има за цел да произвежда 1,9 милиона тона нисковъглеродна стомана от 2026 г. Клиентите ѝ са готови да платят трицифрена премия в евро на тон в сравнение със стоманата от конвенционална доменна пещ, споделя председателя на Salzgitter Гунар Грьоблер.
„Хората са готови да платят премия за това, защото са разбрали, че могат да бъдат пионери и със зелена стомана“, подчертава Грьоблер.
Инсталацията за директно редуциране на компанията първоначално ще работи с природен газ, което ще намали въглеродните емисии с 60% в сравнение с производството на стомана, работещо с въглища. Делът на водорода ще бъде прогресивно увеличен, докато стоманата стане почти въглеродно неутрална до 2033 г.
Volkswagen и BMW вече са осигурили доставки на такава стомана, посочват от Salzgitter.
„Сключвам договори, при които мога да кажа на клиентите много точно какъв ще бъде въглеродният отпечатък на стоманата“, подчертава от своя страна Грьоблер.
Mercedes-Benz отказа да сподели какъв вид премия е готов да плати за зелената стомана. Докато автомобилният производител работи в посока да използва стомана, произведена с водород вместо газ или коксови въглища, той инвестира в стартъпа H2 Green Steel и си партнира с шведската SSAB AB.
BMW също сключи сделки с нисковъглеродни производители на стомана и обяви, че насърчава доставчиците да преминат от производство на базата на въглища към използването на водород.
Американската Ford Motor Co. заяви, че е поела ангажимент за постигане на поне 10% на стомана с нулеви емисии при покупките на тази суровина до 2030 г.
Въпреки това е твърде рано да се сключват споразумения за закупуване на водород, като се има предвид, че повечето проекти са на ранен етап от своето развитие, а свързаната с тях инфраструктура не е реализирана, изтъква Грьоблер.
По-рано тази година Германия обяви планове за свързване на индустриални центрове близо до Рейн с водородни тръбопроводи. Водородът ще играе ключова роля в стратегията на страната да премахне изкопаемите горива, тъй като най-голямата икономика в Европа има за цел да намали въглеродните емисии с две трети до 2030 г. в сравнение с нивата от 1990 г. и да достигне пълно зануляване до 2045 г.
Thyssenkrupp, която сключи сделка за доставка на зелена стомана с Mercedes-Benz през юни, разработва система за провеждане на търгове за водород, посочва говорител.
Дистанцирането на стоманодобивната промишленост от евтините въглища към по-скъпи екологични технологии ще изисква масивна държавна подкрепа. Salzgitter и Thyssenkrupp са получили общо около 3 млрд. евро федерална помощ, за да реализират инвестиции в тази посока, докато ArcelorMittal SA и Saar Stahl също попадат в списъка с компании, които ще получат съответните стимули, заяви по-рано министърът на икономиката Роберт Хабек.
Производителите на стомана се стремят да използват субсидии за оперативни разходи, като германското правителство планира да отпусне 50 млрд. евро от следващата година за декарбонизиране на тежката промишленост.