Решението на Япония да забрани продажбите на голяма част от своите употребявани автомобили за Русия слага край на търговията в тази област между двете страни, която достига близо 2 млрд. долара годишно и която процъфтява от началото на войната в Украйна, съобщава Ройтерс, цитирайки източници, запознати с темата.
В началото на август японското правителство забрани износа за Русия на всички видове коли, освен на субкомпактните автомобили, прекъсвайки доходоносен обратен канал в търговията с употребявани модели на Toyota, Honda и Nissan за мрежа от брокери и по-малки пристанища, особено Фушики, център за износа за страните от другата страна на Японско море.
Въпреки че заличават най-големия източник на употребявани автомобили в Русия, санкциите понижават цените на употребяваните автомобили в Япония и карат търговците да изпращат превозни средства към други региони, най-вече за пазарите, където колите са с десен волан.
Търсенето на японски употребявани автомобили в Русия скочи рязко, след като международните автопроизводители, включително Toyota, се оттеглиха от страната след старта на инвазията в Украйна.
До миналата година, със затягане на санкциите на други места, Русия купуваше повече от една четвърт от износа на употребявани автомобили на Япония на средна цена от почти 8200 долара. Това е над двойно повече спрямо цената през 2020 г., когато Русия поемаше около 15% от износа на употребявани автомобили на Япония.
Тези продажби бяха напът да достигнат 1,9 млрд. долара за цялата 2023 г., преди Япония да наложи по-строги санкции, показват търговски данни.
Повече от половината от внесените в Русия 303 хил. употребявани коли през първите осем месеца на годината са от Япония, изчислява руската консултантска фирма "Автостат". На пазара на нови автомобили Русия отчита 606 950 продажби за същото време, където доминират предимно местни и китайски марки след оттеглянето на западните компании.
Базираният в Тояма износител на автомобили SV Alliance се възползва от бума в търсенето на употребявани коли след началото на войната в Украйна, изпращайки около 6500 коли всеки месец до Русия.
„Бизнесът е намалял с около 70% и се наложи да освободим няколко души, защото няма достатъчно работа“, споделя Олеся Алексеева, логистичен координатор в SV Alliance.
Ситуацията в Япония
Япония е водещ износител на употребявани автомобили през последните десетилетия. Система от задължителни прегледи повишава разходите за поддръжка на употребявани автомобили за клиентите в Япония. Финансовите разходи за покупка на нови автомобили, напротив, са ниски.
Резултатът: експортна индустрия, която изпраща стотици хиляди употребявани автомобили на пазари като Малайзия, Монголия, Пакистан и Танзания.
Таканори Кикучи, директор за автомобилната търговска политика в Министерството на икономиката, търговията и промишлеността на Япония, казва, че правителството "ще наблюдава какво въздействие" ще имат новите санкции.
Първоначално Япония забрани износа на луксозни автомобили за Русия през април миналата година. Впоследствие правителството добави забрана за износ на тежкотоварни превозни средства през юни.
Съгласно новите санкции дилърите все още имат право да изнасят в Русия по-малки автомобили, като Toyota Yaris или Honda Fit.
Element Trading, търговец на употребявани автомобили в префектура Ниигата, вече отчита спад на своя дял при износа на използвани коли към Русия до 20% спрямо върха от над 50%, споделя главният изпълнителен директор Уатару Нишиваки.
Броят на предлаганите употребявани автомобили е нараснал с повече от 20% през август спрямо същото време година по-рано, докато средните продажни цени на автомобилите отчитат спад от 7%, показват данни на автомобилната аукционна къща USS.
Спадът на цените беше приветстван от някои. Фирмата за рециклиране на батерии 4R Energy регистрира "значителен" тласък от намаляващите цени на употребявани автомобили, включително на Nissan Leaf, изтъква главният изпълнителен директор Ютака Хорие.
По-ниските цени дават на съвместното предприятие между Nissan и търговската къща Sumitomo по-голяма възможност за осигуряване на доставки, посочва още той.