Tesla записа четири поредни тримесечия на рекордни доставки на автомобили, но през последните три месеца нещо заплашва печелившата поредица – спирането на работата на заводите, пише Bloomberg.
Производителят на електромобили затвори някои от заводите си през лятото, за да направи подобрения и главният изпълнителен директор Илон Мъск предупреди, че те ще забавят производството. Освен това, тъй като инфлацията продължава да засяга бюджетите на домакинствата, за потребителите е по-трудно да правят големи покупки.
Анализатори, участвали в допитване на Bloomberg, считат, че в понеделник Tesla ще обяви 456 722 доставени автомобила през третото тримесечие. Това е под равнището от 466 140 през второто тримесечие и ще бъде първи спад от началото на 2022 г. През последните дни някои анализатори понижиха очакванията си.
„Планово спиране на работата на заводи и въпроси относно търсенето създават объркване на Wall Street за доставките през третото тримесечие“, коментира Робърт У. Баирд, анализатор в компанията Ben Kallo, в коментар до клиенти от тази седмица. Kallo, която дава рейтинг outperform за книжата на Tesla, счита, че доставките са достигнали 439 200 за тримесечието.
След като уведоми инвеститори през януари, че компанията има възможност да произведе 2 млн. автомобила през 2023 г., Мъск заяви, през юли, че тя ще се придържа към по-ранна цел за 1,8 млн. коли.
Но макар че производството се забавя, базираният в Остин производител на електромобили все пак предприема стъпки да запази високите си продажби. Той намалява цените през цялата година в отговор на инфлацията и високите лихви.
Цената на най-продавания модел на Tesla Model Y започва от 50 490 долара в САЩ спрямо 65 990 долара в началото на 2023 г. И тя е една от големите компании, които се възползват от Закона за ограничаване на инфлацията, приет преди една година. Всяка от версиите на по-обемните коли на Tesla – Model 3 и Model Y SUV отговаря на критериите за намаляване на федералните данъци със 7500 долара за определени купувачи.
Данните за доставките на Tesla ще бъдат съобщени в момент, когато всички погледи са вперени в Детройт, където профсъюзът United Auto Workers е въвлечен в стачка срещу General Motors, Ford Motor и Stellantis, производител на Jeep, Chrysler and Dodge. Едновременната стачка срещу трите големи автомобилни компании в Детройт е обявена в момент, когато те трябва да се справят със скъпа трансформация от ерата на двигателите с вътрешно горене към електромобилите.
Съобщението на Tesla за доставките почти сигурно означава също, че САЩ са преминали за първи път в историята прага от 1 млн. продажби на електромобили тази година.
Тримесечието включва също дългоочаквано освежаване на Model 3 на Tesla. Автомобилната компания направи по-остра предна част на седана си в първа голяма промяна на Model 3, откакто той влезе в производство преди шест години.
Той все още не е наличен в САЩ и Tesla не разкрива кога купувачите в страната може да видят освежената версия. Tesla произвежда Model 3 в заводите си във Фремонт, щата Калифорния, и в Шанхай. Очаква се доставките на променения Model 3 да започнат през четвъртото тримесечие с износ към клиенти в Европа.
Инвеститори и почитатели на Мъск очакват с нетърпение следващия модел на Tesla, вдъхновения от „Блейд Рънър“ стоманен Cybertruck. Социалните мрежи, особено притежаваната от Мъск платформа X, са пълни със снимки на колата. Но обемното производство все още е далечна перспектива. Мъск заяви, че планира да организира парти за дебюта на автомобила в Остин, където първият Cybertruck ще бъде предаден на клиент, но не поясни кога се очаква това.
Анализатори не смятат, че Cybertruck ще съставлява значителен дял от доставките на Tesla в скоро време. Това е сложен за производство автомобил и те очакват производството му да нараства бавно.
В същото време, когато модернизирането на заводите завърши, Tesla вероятно ще продължи да произвежда нарастващ обем от коли. Анализатори очакват производството да надхвърли 2 млн. автомобила през 2024 г.
„Нашият основен сценарий е, че Tesla ще даде прогнози за около 2,1 млн. доставки догодина спрямо настоящото консенсусно очакване за 2,3 млн. автомобила. Положителното е, че компанията не залага толкова на обема и вероятно догодина ще има по-малък натиск върху цените“, коментира анализаторът от Deutsche Bank Емануел Роснър.