Великобритания въвежда гъвкава квотна система, за да насърчи автомобилните производители по пътя към тотална електрификация. Правителството се стреми постепенно да преустанови продажбите на автомобили с двигатели с вътрешно горене до новата заложена крайна дата през 2035 г., съобщава Bloomberg.
Според новите насоки от 2024 г. 22% от продадените в страната нови превозни средства трябва да са с нулеви емисии. Този дял трябва да нарасне до 80% до 2030 г., а продажбите на всички нови коли с бензинови и дизелови двигатели ще бъдат спрени пет години по-късно.
Автопроизводителите ще могат да избегнат глоби до 15 хил. паунда (18 300 долара) на превозно средство чрез система за търговия, която им позволява да компенсират по-бавните продажби на електромобили в началото с по-големи продажби през следващите години. Производителите, които продават повече автомобили от целта, ще могат да търгуват кредити с тези, които изостават.
„Нашите цели осигуряват сигурност за производителите и облагодетелстват водачите, като предоставят повече възможности и помагат за растежа на икономиката чрез създаване на квалифицирани работни места“, заяви министърът на транспорта Марк Харпър, цитиран от Bloomberg.
По-рано този месец премиерът Риши Сунак отложи планираната забрана за продажба на нови коли с бензинови и дизелови двигатели от 2030 до 2035 г. Според него това ще помогне на британците, които изпитват затруднения с плащането на сметките си заради кризата с разходите за живот. В последваща реч той настоя, че все още е ангажиран с постигането на целта за въглеродна неутралност на икономиката до 2050 г. и каза, че не смекчава амбициите. По думите на Сунак обаче Обединеното кралство трябва да действа по „по-пропорционален начин“.
Критици на забавянето посочиха, че то би направило преходът по-труден, пречейки на шофьорите да преминат към електромобили. През последните седмици имаше признаци на забавяне на пазара.
Миналия месец автомобилният дилър Vertu Motors Plc предупреди, че предлагането на електрически превозни средства изпреварва търсенето от потребителите. Компанията, която притежава представителството на Bristol Street Motors, добави, че производителите на автомобили реагират, като намаляват цените, за да стимулират продажбите.
„Изпълнението на целите ще бъде предизвикателство за индустрията въпреки гъвкавостта, която сега е включена в подкрепа на прагматичното и справедливо изпълнение“, коментира Майк Хоус, главен изпълнителен директор на Обществото на производителите и търговците на автомобили.