Европейският съюз (ЕС) и Великобритания трябва да предприемат спешни действия, за да отложат правилата за електрически автомобили, търгувани между блока и Лондон, които ще задействат мита от 10%, заяви европейска автомобилна индустриална група в понеделник.
„Повишаването на потребителските цени на европейските електрически автомобили в момент, когато трябва да се борим за пазарен дял на фона на ожесточена международна конкуренция, не е правилен ход“, казва президентът на Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA) и главен изпълнителен директор на Renault Лука де Мео в изявление преди планирана търговска среща между представители на ЕС и Великобритания тази седмица.
Съгласно търговската сделка след Brexit между Брюксел и Лондон електрическите превозни средства трябва да са поне с 45% европейски или британски съставни части от 2024 г. нататък, с 50-60% изискване за батерийните им клетки и пакети, или ще бъдат облагани с вносни мита от Великобритания и ЕС в размер на 10%, припомня Ройтерс.
Проблемът е, че нито производителите във Великобритания, нито в ЕС са изградили веригите си за доставка при електрическите превозни средства достатъчно добре, за да изпълнят тези изисквания, и призовават правилата да бъдат отложени до 2027 г.
Stellantis заяви, че британските автозаводи ще затворят със загуба от хиляди работни места, освен ако сделката около Brexit не бъде бързо предоговорена, а Ford каза, че ще забави прехода към електрически автомобили.
АСЕА заяви, че правилата може да струват на производителите на автомобили до 4,3 млрд. евро в мита и да засегнат производството.
Засега Европейската комисия не е склона да предоговаря сделката.
През юни Стефан Фюринг, представител на ЕК, наблюдаващ търговското споразумение след Brexit, заяви, че правилата за произход на ЕС са „подходящи за целта“ и че блокът не обмисля да ги променя.