Американският автомобилен концерн Ford Motor Co. заяви, че преходът към електрически автомобили ще пострада, ако Великобритания изпълни заканата си да отложи забраната за продажба на бензинови и дизелови автомобили.
„Нашият бизнес се нуждае от три неща от правителството на Обединеното кралство: амбиция, ангажираност и последователност“, изтъква Лиза Бранкин, управляващ директор на Ford за страната, цитирана от Bloomberg. „Едно облекчение на целите за 2030 г. би подкопало и трите“, добавя тя.
Премиерът на Великобритания Риши Сунак обмисля отмяна на някои политики за зелена енергия, въпреки че все още се стреми да постигне националната цел за нулеви въглеродни емисии, докато потребителите се сблъскват с растящите разходи за живот. Потенциалните мерки могат да включват петгодишно отлагане на планираната забрана за продажба на бензинови и дизелови автомобили през 2030 г.
Преди две години Ford обяви, че ще продава единствено изцяло електрически пътнически превозни средства в Европа до края на десетилетието, като част от по-широкия стремеж за намаляване на разходите, докато затваря заводи и освобождава хиляди работници. Концернът, който управлява фабрики за компоненти в Обединеното кралство, инвестира 380 млн. паунда (470 млн. долара) в своя завод в Хейлууд за производство на части за електромобили.
„Нуждаем се от политически фокус, пригоден за укрепване на пазара на електромобили в краткосрочен план и в подкрепа на потребителите, докато насрещните ветрове са силни“, подчертава Бранкин.
Автомобилната индустрия в Обединеното кралство изпитва сериозни затруднения да привлече по-значими инвестиции в производство на електромобили и за изграждането на заводи за батерии въпреки неотдавнашните ангажименти на Tata Group, компанията майка на Jaguar Land Rover.
По-рано този месец германската група BMW AG обяви, че ще инвестира 750 млн. долара в производството на електрически модели под марката Mini във Великобритания, ход, който ще осигури 4000 нови работни места. Британското правителство посочва, че ангажиментът ще доведе до общи инвестиции в автомобилния сектор в страната до над 6 млрд. паунда (7,48 млрд. долара) през следващите няколко години.
По-рано тази година пострадаха стремежите на властите да развият местна индустрия за производство на батерии. Основната надежда, Britishvolt Ltd., назначи синдици, след като не успя да си осигури нужното финансиране.
Според финансовият министър Джереми Хънт страната трябва да разполага с капацитет за производство на електромобилни батерии, като правителството се фокусира върху това да гарантира, че Обединеното кралство ще има подобни мощности.