Китай вероятно ще изпревари Япония още тази година като световен лидер при износа на автомобили. За първите осем месеца китайският износ се е увеличил с 62% на годишна база до 2,94 млн. броя, показват данни на Китайската асоциация на производителите на автомобили (CAAM), цитирани от Autostat.
Обемите от Китай растат на фона на дълбоките структурни промени в местната автомобилна индустрия, където производството значително надвишава търсенето.
Сериозното разминаване произтича от факта, че местните производители на автомобили не успяха да предвидят три ключови тенденции: резкия спад в търсенето на коли с двигатели с вътрешно горене; растящата популярност на електромобилите; и намалената нужда от лични превозни средства предвид нарастващата популярност на споделената мобилност сред градското население.
Резултатът от всичко това е „огромно свръхпроизводство“ в цялата страна, изтъква бившият ръководител на Chrysler за Китай и основател на консултантската фирма Automobility Уилям Русо. Според него излишъкът от автомобили на китайския пазар е около 25 милиона броя.
Конкурентоспособността на китайските производители междувременно нарасна през последните години благодарение на правителствените мерки за подкрепа на индустрията, както и на частните инвестиции.
Китай изпревари Южна Корея по обем на износа на автомобили през 2021 г., Германия през 2022 г., като сега се очаква да задмине и Япония тази година, отбелязват от Moody's. Експертите очакват Китай да запази лидерството си като износител на автомобили за години напред. Според прогнозата на консултантската компания AlixPartners доставките на автомобили на китайски производители в чужбина ще достигнат 9 милиона броя годишно до края на текущото десетилетие. В резултат на това делът им на световния пазар ще се увеличи до 30% през 2030 г. от 16% през 2022 г.
Износът на китайските производители е фокусиран главно върху развиващите се пазари в Европа и Азия, показват данните на Automobility. Тази година Русия се превърна в основна експортна дестинация на фона на миналогодишния отлив на западни компании.
Вълната от износ вероятно ще се засили, тъй като китайските електрически превозни средства, които са значително по-евтини от колите на международните им конкуренти, се налагат на пазара, особено в Европа, изтъква анализаторът на HSBC Юкиан Дин. В самия Китай търсенето на автомобили достигна своя пик през 2017 г., отбелязва Automobility.