fallback

В електромобилната битка Toyota залага на нови технологии и стратегии от старата школа

Обиколка на заводите на концерна в Япония хвърля яснота относно стратегията на концерна да победи Tesla

09:08 | 24.09.23 г. 1
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Във фабриките в индустриалния център на Япония, Toyota залага на автономни поточни линии, леене на големи елементи под налягане и дори старомодно ръчно полиране, тъй като се стреми да компенсира изоставането си на пазара на електрическите превозни средства, пише Ройтерс.

Най-големият производител на автомобили в света по пазарен дял вярва, че може да намали разликата с Tesla Inc. и други конкуренти, като комбинира нова технология с известните методи за икономично производство, които използва от десетилетия, за да изтръгне неефективността, включително излишните разходи, от производството.

Автомобилният производител представи бегъл поглед върху най-новите си постижения по време на обиколка из заводите на Toyota в Централна Япония. Концернът демонстрира примери за пестеливо производство, като например техника за изработване на брони без боя. Формата е ръчно полирана до огледален блясък.

На други места, оборудване от преди три десетилетия, използвано за обработка на части, сега може да работи през нощта и през уикендите, след като е автоматизирано чрез роботика и 3D моделиране. Такива подобрения, според Toyota, са утроили производителността на оборудването.

„Силата на производството на Toyota се крие в способността ни да реагираме на променящите се времена“, изтъква главният продуктов директор Казуаки Шинго пред журналисти по време на обиколката.

Той се позова на инженерната и технологична експертиза на Toyota.

Компанията направи революция в съвременното автомобилостроене със своята система за икономично производство и организация на работния процес, известна като „канбан“. Оттогава нейните методи са възприети навсякъде в икономиката - от болници до софтуерни фирми.

Неумолимият фокус върху непрекъснатото подобрение и свиването на разходите помогнаха за издигането на Toyota до глобален индустриален гигант. Но при електромобилите, концернът беше засенчен от друг иноватор – Tesla, която използва собствената си ефективност, за да изгради водеща за пазара рентабилност.

Под ръководството на новия главен изпълнителен директор Коджи Сато, Toyota обяви през юни амбициозен план за увеличаване на дела на електромобилите на продуктовата гама - голяма промяна след години на критики, че Toyota, която постави началото на пазара на екологични превозни средства с Prius в края на 90-те години на миналия век, изостава от своите конкуренти.

Японският автомобилен производител представлява само около 0,3% от глобалния пазар на електромобили през 2022 г., изчислява Goldman Sachs през юни.

Това не е единствената автомобилна компания, която се бори с предизвикателствата около налагането на електромобилите. Базираните в Детройт, САЩ, концерни се позоваха на конкурентния натиск от страна на Tesla, докато отблъскват исканията за по-високи заплати от профсъюза United Auto Workers (UAW), което миналата седмица доведе до безпрецедентна едновременна стачка в няколко съоръжения на Stellantis, General Motors и Ford.

Производство

Една иновация, на която Toyota набляга, са нейните автономни производствени линии, където електромобилите се насочват от сензори през поточната линия. Технологията премахва необходимостта от конвейерно оборудване, основен разход в процеса на сглобяване на автомобила, и позволява по-голяма гъвкавост на производствените линии.

При демонстрация в завод на компанията електромобилите се движат без покрив, позволявайки вмъкване на части отгоре. Робот на Fanuc спусна автомобилните седалки през липсващия покрив. Наблизо автономен мотокар пренася още автомобилни части.

Toyota също така показа прототип на технология за отливане на части под налягане, известна като гигакастинг, въведена от Tesla, която произвежда алуминиеви части, много по-големи от всичко, използвано преди в автомобилното производство.

Подобно на Tesla, Toyota казва, че ще произвежда електромобили в модулни секции, намалявайки броя на нужните части. Но също така посочва и собствените си иновации. Тъй като работи с отливане под налягане от години, концернът е разработил форми, които могат бързо да се сменят, което периодично е необходимо при гигакастинга.

Toyota изтъква, че намалява времето за смяна на формата до 20 минути, срещу стандартните 24 часа. Това води до 20% увеличение на производителността, изтъква компанията.

Автомобилният производител също така представи самоуправляващ се транспортен робот в завода Motomachi в Toyota City, който превозва нови превозни средства през паркинг от 40 000 квадратни метра - работа, която обикновено се извършва от шофьорите, преди да натоварят колите на камиони.

Автомобилният производител заяви, че общо 10 робота ще функционират в Motomachi до следващата година, като Toyota ще обмисли въвеждането на технологията в други заводи след това. Компанията планира да продава роботите и на други производители.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 12:55 | 24.09.23 г.
fallback
Още от Новини виж още