Саудитска Арабия води преговори с американския производител на електромобили Tesla Inc. относно обособяването на производствено съоръжение в страната, съобщава Wall Street Journal, цитирайки източници, запознати с дискусиите. Планът на Кралството е част от амбициозния му стремеж да си осигури метали, необходими за производство на електрически автомобили и да подкрепи диверсификация на икономиката си, която остава силно зависима от петрола.
Преговорите са на много ранен етап и може да се провалят, добавят източниците. Постигането на сделка може да бъде придружено от редица усложнения, като се имат предвид спорните отношения на главния изпълнителен директор на Tesla Илон Мъск със саудитците, както и съществуващото партньорство на Кралството с конкурента на компанията Lucid Group.
Саудитска Арабия иска да привлече Tesla с правото да закупува определени количества метали и минерали, от които компанията се нуждае за своите електромобили от страни, включително Демократична република Конго, изтъкват още източниците. Саудитците се обърнаха към правителството на Конго през юни за осигуряване на активи в страната, която осигурява около 70% от световния кобалт, информира WSJ.
Едно от предложенията, които Рияд обмисля, включва разширяване на финансирането на гиганта при търговия със стоки Trafigura за процъфтяващ проект за кобалт и мед в Конго, който в крайна сметка може да осигури поток от суровини за фабрика на Tesla в Кралството.
Ако планът успее, сделката със саудитците може да помогне на Tesla да реализира стремежите си да продава 20 милиона автомобила годишно до 2030 г. спрямо около 1,3 милиона през 2022 г. Към момента японската Toyota Motor Co. е най-продаваният производител на автомобили в световен мащаб с продадени 10,5 милиона автомобила за миналата година, припомня WSJ.
Очаква се Lucid, в който Саудитският суверенен инвестиционен фонд (PIF) е мажоритарен собственик, да започне да извършва повторно сглобяване на превозни средства в ограничен мащаб по-късно този месец в първия си международен завод на брега на Червено море, тъй като цели да увеличи производството до 150 хил. автомобила годишно.
От своя страна, Мъск каза, че Tesla вероятно ще се нуждае от около 12 фабрики, за да постигне собствената си цел за производство, като компанията може да обяви локацията на още един завод до края на годината.
В момента Tesla произвежда превозни средства в САЩ, Китай и Германия, като по-рано тази година обяви, че ще построи завод и в Мексико.
Подобни партньорски отношение също биха били благоприятни за усилията на Кралството да привлече значителни чуждестранни инвестиции, приоритет за престолонаследника - принц Мохамед бин Салман.
Опитите да бъде привлечена Tesla отразяват по-широка саудитска инициатива за получаване на достъп до метали в чужбина, преработката им у дома и включването им в зараждаща се екосистема, фокусирана върху възобновяемата енергия.
Страната преговаря със САЩ за осигуряване на метали от Африка, необходими за енергийния преход, съобщи WSJ по-рано този месец, докато Белият дом се опитва да ограничи господството на Китай във веригата на доставки за електромобили.
Саудитски държавни служители казват, че последните опити да се привлече Tesla, направени от PIF, са започнали това лято, като Мохамед бин Салман иска от години страната му да бъде дом на производствено съоръжение на Tesla.
Подобна сделка би била изненадващ обрат на събитията за Мъск и саудитците.
През 2018 г. PIF, който се председателства от престолонаследника, закупи акции на Tesla за 2 млрд. долара, припомнят източниците. По-късно същата година управителят на PIF Ясир Ал-Румаян обсъди по-нататъшните инвестиции с Мъск. Тази среща стана предшественик на туитове, публикувани от Мъск, в които той посочва, че иска да направи компанията отново частна, като разполага с „осигурено финансиране“.
Комисията по ценни книжа и борси на САЩ по-късно съди Мъск за предполагаеми подвеждащи изявления - случай, който той уреди извънсъдебно, като отрече да е извършил нарушение. Когато цената на акциите на Tesla се възстанови над тази, на която PIF ги беше купил, фондът продаде активите си в компанията, изпускайки последвалото още по-голямо ценово увеличение.
Съдебните заседатели по-рано тази година установиха, че Мъск не носи отговорност в съдебно дело, заведено от инвеститори заради негови съобщения в Twitter.
Също през 2018 г. PIF инвестира 1 млрд. долара в Lucid, която се управлява от бивш ръководител на Tesla, при условие, че автомобилният производител създаде фабрика в Саудитска Арабия. Оттогава PIF повиши дела си в компанията до около 60%, а Lucid направи първа копка на завода в специалната икономическа зона на брега на Червено море.
PIF също така обяви планове да създаде собствена компания за електромобили, наречена Ceer, в партньорство с основния доставчик на Apple – тайванската Foxconn.
В скорошните си разговори с Tesla Кралството иска да привлече компанията, предлагайки ѝ квалифицирана работна ръка, въпреки че високата цена на саудитските работници често е била пречка за привличането на мащабни индустриални проекти извън енергийния сектор, споделят други източници.
Отделно Саудитска Арабия преговаря с Trafigura, която търси финансова подкрепа за проект за добив на кобалт и мед в Конго.
Швейцарско-сингапурският търговец сключи сделка миналата година за отпускане на заем на Chemaf, производител на метали, за разработване на мината Mutoshi, която според компаниите ще бъде една от най-големите мини за кобалт и мед в Конго. Средствата ще бъдат използвани и за изграждане на преработвателна фабрика и разширяване на друга в мината Etoile. Съгласно споразумението Trafigura ще може да търгува с целия кобалтов хидроксид, произведен от мините.
Но поради „постоянно ниските цени на кобалта и инфлационния натиск“ Traifgura заяви през август, че работи с Chemaf за преглед на опциите за проектите. Търговецът каза, че остава ангажиран с Конго и „изгражда присъствието си на бързо развиващите се пазари на метали за батерии“.
Преговорите между Trafigura, Chemaf и саудитците са в много ранен етап на развитие и Кралството е една от няколкото групи, с които се водят дискусии, посочват източници, запознати с разговорите. Trafigura търси около 200 млн. долара подкрепа за проектите в Конго.