Стачката на Синдиката на обединените автомобилни работници (UAW) срещу базираните в Детройт концерни продължава, без да има ясно решение на хоризонта, съобщава Ройтерс.
Представители на профсъюза и на General Motors, Ford и Stellantis бяха готови да подновят преговорите след началото на най-амбициозните работнически действия в САЩ за последните десетилетия. Това е първият път, когато UAW стачкува срещу трите автомобилни компании едновременно.
Координираната стачка се развива в момент, когато одобрението на американците за синдикатите достига най-високото си ниво за последните години, въпреки че членството в тях остава до голяма степен непроменено.
Президентът на UAW Шон Фейн заяви в неделя, че напредъкът в преговорите е бавен. UAW поднови разговорите с GM в неделя и ще го направи със Stellantis и Ford по-късно в понеделник.
„Наистина не искам да кажа, че сме по-близо (до сделка)“, изтъква Фейн, добавяйки: „Жалко е, че компаниите не приеха съвета ни и не се заеха с работата от началото на договарянето още в средата на юли“.
Попитан дали работниците ще напуснат повече заводи тази седмица, Фейн каза, че синдикатът е „готов да направи всичко, което трябва да се направи“.
Около 12 700 работници на UAW продължават да стачкуват като част от координирана трудова акция, насочена към три монтажни завода в САЩ - по един за всеки от автомобилните производители, след като предишните четиригодишни трудови споразумения изтекоха в четвъртък вечерта (14 септември).
Преговарящите между UAW и Ford се проведоха на фона на „сравнително продуктивни дискусии“ за нов договор в събота, изтъкват от синдикат. Междувременно Stellantis, която контролира местната марка Chrysler, каза, че е увеличила офертата си, предлагайки повишения на трудовите възнаграждения от 20% за период от четири години и половина, включително незабавно увеличение от 10%. Това съответства на предложенията на GM и Ford.
Предложенията на компаниите обаче представляват около половината от исканото от UAW увеличение на заплатите с 40% до 2027 г., включително незабавно увеличение от 20%.
Президентът на САЩ Джо Байдън, който вече обяви подкрепата си за профсъюза, накара изпълняващия длъжността министър на труда Джули Су и съветника в Белия дом Джийн Сперлинг да разговарят с ръководителите на UAW и автомобилните производители по време на преговорите между двете страни.
Служител на администрацията на президента обяви в неделя, че Байдън вярва, че новите споразумения с компаниите от Детройт трябва да гарантират, че занапред работните места в автомобилния сектор са добри за средната класа.
Марк Стюарт, главен оперативен директор на Stellantis за Северна Америка, каза пред журналисти в събота, че UAW е отхвърлил предложението за възобновяване на дейността в завода в Белвидеър, щата Илинойс, отбелязвайки, че предложението му е зависело от постигане на споразумение преди изтичането на договора.
В края на февруари Stellantis спря за неопределено време дейността си в завода в Белвидеър, позовавайки се на нарастващите разходи за производство на електрически превозни средства .
UAW разкритикува позицията на компанията по отношение на завода в Илинойс, казвайки, че сега "си го връщат. Така приемат тези работници. Като разменна монета".
Stellantis заяви по-късно в събота, че е готова да преговаря за бъдещето на завода. „Истината е, че ръководството на UAW пренебрегна Белвидеър в полза на стачката“, посочват от компанията.
Стачните дейности спряха производството в три завода - в Мичиган, Охайо и Мисури, където се изграждат моделите Ford Bronco, Jeep Wrangler и Chevrolet Colorado, както и други популярни модели. GM се опита да пусне в продажба своите нови електромобили, като продължителната стачка на UAW може да помрачи тези усилия, изтъкват анализатори.
Крис Макнали, анализатор в Evercore ISI, очаква заводи, които произвеждат по-рентабилни модели като F-150 на Ford, Chevrolet Silverado на GM и Ram на Stellantis, да бъдат следващите цели на ударите на стачкуващите работници, ако преговорите не стигнат скоро до решение.
В петък Ford каза, че освобождава за неопределено време 600 работници в завод в Мичиган поради въздействието на стачката в съоръжението, което произвежда Bronco, докато GM информира около 2000 работници във фабриката си в Канзас, че тяхната фабрика вероятно ще бъде затворена в понеделник или вторник поради липса на части, произтичаща от стачката дейност в завод на концерна в Мисури.
Освен по-високи заплати, UAW настоява за по-кратки работни седмици, възстановяване на пенсиите с дефинирани доходи и по-голяма сигурност на работните места, докато индустрия се електрифицира.