От януари до края на август в Русия са били продадени 763,5 хил. нови превозни средства, което представлява ръст от 41% на годишна база, изчислява Autostat.
Почти 80% от тези обеми се падат на леките коли. Така през януари-август в Русия са продадени 607 хил. нови леки коли, или ръст от 41% спрямо същото време на 2022 г.
Положителната динамика засяга всички сегменти на пазара, изтъкват от Autostat в презентация, представена в канала на медията в YouTube. Най-голям ръст отчитат продажбите на камиони – 79% до 92,1 хил. броя. Продажбите на автобуси нарастват с 34 на сто до 11 хил. броя. При лекотоварните превозни средства ръстът достига 6% до 53,4 хил. броя.
По отношение на леките коли обемите през август са най-големите за един месец от началото на годината (109 731 броя), изпреварвайки значително втория по обеми месец, юли, когато бяха продадени 95 654 превозни средства. На месечна база продажбите през август растат с 14,7 на сто.
Продажбите на електромобили през първите осем месеца на годината достига 6995 броя, като лидер е марката Volkswagen с 1268 продажби, следвана от Evolute с 1220 продажби и Tesla с 889 продажби. Четвърти е китайският бранд Zeekr със 730 продадени коли, като компанията се нарежда на първо място през август с продадени 285 електромобила.
При електрическите модели лидер през август е Zeekr 001 с 254 продажби, следвана от Volkswagen ID.4 със 109 продадени коли. Трети е Hongqi e-HS9 със 106 продажби, докато четвъртото място принадлежи на Evolute i-JOY със 101 продажби.
Прави впечатление, че Moskvich 3e намира място в топ 10, като с 85 продадени електромобила моделът на възродената социалистическа марка достига 7-а позиция.
Друга важна особеност, която отбелязва Autostat, е че през юли китайските марки държат 52% от пазара в Русия, докато местните брандове са отговорни за едва 31% от продажбите през месеца.
През първите седем месеца на годината средната цена за нов автомобил в Русия нараства с 13% до 2,72 млн. рубли, като само през юли тя достига 2,850 млн. рубли.
Autostat представя три сценария, отразяващи представянето на руския пазар през 2023 г. Според песимистичния сценарий пазарът ще се разшири с 50% до около 940 хил. превозни средства през годината спрямо 2022 г. Според базовия сценарий това увеличение ще достигне 58% до 990 хил. превозни средства. При оптимистичния сценарий руският пазар ще се разшири с 68 на сто до 1,05 млн. автомобила, доближавайки се до нивата отпреди началото на войната в Украйна, след като през 2022 г. той се сви до 626 хил. продажби.