Западните производители на автомобили са напът да загубят една пета от глобалния си пазарен дял поради неудържимия ръст на по-достъпните и по-евтини за производство китайски електрически превозни средства, предупреждават анализатори на UBS Group AG, цитирани от Bloomberg.
Водени от BYD Co., китайските производители ще удвоят своя дял от световния автомобилен пазар до 33% до края на десетилетието, изтъкват Патрик Хъмел и Пол Гонг.
Китайските компании, включително Nio Inc. и Xpeng Inc., увеличиха присъствието си на автомобилното изложение IAA в Мюнхен тази седмица и въпреки че германските гиганти Mercedes-Benz Group AG и BMW AG представиха следващото си поколение електромобили, техните модели няма да излязат на пазара реди 2025 г.
„Глобалната автомобилна индустрия ще претърпи сеизмични промени през следващите близо 10 години“, изтъква Гонг, ръководител на отдела за автомобилни изследвания, свързани с Китай, в UBS.
Докладът на банката очертава прогноза, според която световният пазарен дял на западните автомобилни производители ще спадне до 58% от 81% до 2030 г.
„Това би бил кризисен момент за западните традиционни компании“, подчертава Гонг.
Делът на Tesla Inc. вероятно ще нарасне до 8% от сегашните 2%, добавя той.
BYD, най-продаваната автомобилна марка в Китай, има 25-процентно предимство в разходите пред северноамериканските и европейските марки, което дава на базираната в Шънджън компания достатъчна огнева мощ, за да подкопава конкурентите на родния пазар, докато се разширява в глобален мащаб.
След щателни тестове на седана на BYD Seal от представители на UBS през 2022 г. беше установено, че 75% от компонентите на превозното средство са произведени в Китай. Този процент — два пъти по-голям от средния за света — е тайната на рентабилното предимство на BYD в стремежа му да контролира собствената си напълно интегрирана верига на доставки. Seal е почти изцяло произведен в Китай, с около 10% или по-малко части от чуждестранни доставчици, изчислява UBS.
Гонг изтъква, че работната сила на BYD, в размер на 600 хил. души, е пет пъти по-голяма от тази на Tesla.
BYD, която също произвежда батерии и полупроводници, има 15% предимство в цената пред изграждания от Tesla в Шанхай седан Model 3 и повече от 30% предимство пред ID.3 на Volkswagen AG, изчислява UBS.
По-рано тази година BYD детронира Volkswagen като най-продаваната автомобилна марка в Китай.
Прогнозите на UBS за международния автомобилен пазар през 2030 г. също са забележителни с твърдението, че китайските производители няма да пробият в САЩ - вторият по големина автомобилен пазар в света - или да постигнат значителен успех в Япония, Южна Корея и Индия.
Междувременно компании като BMW, VW и Mercedes, които смятат Китай за един от най-важните си пазари, ускоряват прехода към цялостна електрификация на продуктовата си гама.
BMW представи прототип на своя електрически автомобил Neue Klasse на IAA в събота. Моделът разполага с дигитален дисплей, вграден по ширината на предното стъкло, както и софтуер, който може да обработва гласови команди и жестове с ръце – функции, които китайските потребители очакват от електромобилите.
От трите големи германски луксозни марки, BMW демонстрира скорост и фокус върху електромобилите, като продажбите на нейните батерийни модели в Китай изпреварват тези на Mercedes и Audi, част от Volkswagen, изтъква Йел Джан, управляващ директор на базираната в Шанхай консултантска фирма Automotive Foresight.
„BMW все още не е настигнал китайските производители на електромобили при решенията за интелигентно шофиране като интелигентно купе и автономно шофиране“, изтъква той, добавяйки: „Но този концептуален автомобил показа радикална промяна в неговия стил“.