Китайският производител на електрически автомобили Xpeng Inc. отчете по-голяма от очакваното тримесечна загуба, тъй като изпитва затруднения да увеличи доставките на фона на интензивната конкуренция на най-големия пазар на електромобили в света, съобщава Bloomberg.
Базираната в Гуанджоу компания отчете нетна загуба от 2,80 млрд. юана (380 млн. долара) през тримесечието, приключило на 30 юни, което е повече от загубата от 2,1 млрд. юана, очаквана от анализатори. През същото тримесечие година по-рано Xpeng записа загуба от 1,77 млрд. юана.
Концернът успя да достави 23 205 превозни средства през разглеждания период, надхвърляйки първоначалните насоки за 21-22 хил. автомобила. Въпреки че растат с 27% спрямо предходното тримесечие, доставките на компанията се свиват с 33 на сто спрямо същия период на 2022 г.
Приходите на Xpeng се свиват с 32% до 5,06 млрд. юана, което е повече спрямо прогнозата на анализаторите за постъпления от 4,91 млрд. юана.
Компанията разтревожи финансовите пазари със своите мудни продажби и слаба брутна печалба. Xpeng беше принудена да отложи целта си за постигане на рентабилност до 2025 г. и да преразгледа вътрешното си управление и продуктовите платформи, тъй като продажбите и акциите ѝ се сринаха.
Сега концернът залага на G6 - интелигентен автомобил, който беше пуснат на пазара в края на юни, за да се справи с конкуренцията в лицето на Model Y на Tesla и да спечели допълнителен пазарен дял.
Компанията очаква да достави между 39 хил. и 41 хил. автомобила през настоящото тримесечие, приключващо на 30 септември, и да отчете приходи между 8,5 млрд. юана и 9,0 млрд. юана, което би представлявало увеличение на годишна база от приблизително 25% до 32%.
„С G6 и други нови продукти, ускоряващи растежа на продажбите, очакваме брутният марж постепенно да се възстанови, докато оперативната ефективност продължава да се подобрява, а свободният паричен поток значително да се увеличи“, коментира Браян Гу, почетен заместник-председател и съпрезидент на Xpeng.
Неотдавнашната инвестиция от 700 млн. долара от Volkswagen AG в китайската компания ѝ осигурява допълнителен тласък. Германският автомобилен производител в крайна сметка ще притежава 4,99% дял в компанията и ще разработят съвместно два модела електрически превозни средства за продажба в Китай под марката Volkswagen. Сътрудничеството ще разчита на основните компетенции на двете компании, използвайки платформата на G9, софтуер за свързаност и системата за подпомагане на водача.
Междувременно Tesla Inc. увеличава натиска върху своите китайски конкуренти. Базираната в Остин, Тексас, компания наскоро понижи отново цените на своите модели – два пъти в рамките на три дни – с което допълнително задълбочи ценовата война в Китай.
Geely Automobile Holdings Ltd. също намали цената на своя модел Zeekr 001, който заедно с Model Y на Tesla се конкурира с G6 на Xpeng.