Електромобилните батерии и други автомобилни компоненти са поредните продукти, които се разглеждат от Вашингтон в усилията му да прекъсне връзките на САЩ с принудителния труд в китайските вериги на доставка, съобщава Ройтерс, цитирайки документ, видян от агенцията.
Досега прилагането на сравнително новия американски закон, който забранява вноса на стоки, произведени в Синдзян, Китай, се фокусираше главно върху слънчевите панели, доматите и памучното облекло. Но сега в списъка с компоненти, които могат да се сблъскат с подобна забрана, попадат литиево-йонните батерии, гумите и основните автомобилни суровини алуминий и стомана.
Щателната оценка на продуктите, предназначени за сглобяване на автомобили, от американската служба за митническа и гранична защита (CBP) сигнализира за предстоящи проблеми за автопроизводителите, които ще се нуждаят от солидно доказателство, че техните вериги на доставка нямат връзки със Синдзян. САЩ вярват, че в този район китайските власти упражняват насилствен труд по отношение на уйгурите ви други мюсюлмански малцинствени групи в специални лагери
Пекин отрича всякакви злоупотреби с правата на човека.
Действащият от над година Закон за предотвратяване на принудителния труд на уйгурите (UFLPA) вече възпрепятства развитието на проекти за слънчева енергия, тъй като задържаните пратки от панели лежат в складовете на САЩ. Темпът на инсталиране на големи слънчеви енергийни съоръжения за комунални услуги се забавя с 31% миналата година поради ограничените доставки на панели, изтъква търговската група към Американската асоциация на индустриите за соларна енергия, която казва, че условията са се подобрили донякъде през тази година.
Както слънчевата енергия, така и захранваните с батерии електрически превозни средства представляват важни индустрии в стремежа на администрацията на президента на САЩ Джо Байдън да премахне зависимостта на страната от изкопаемите горива и да засили битката срещу изменението на климата.
Когато пратките бъдат задържани, CBP предоставя на вносителя списък с примери за продукти от предишни прегледи и вида документация, необходима, за да докаже, че стоките не са произведени с принудителен труд.
Този документ, чиято скорошна версия беше получена от Ройтерс, беше актуализиран между април и юни тази година, за да включва батерии, гуми, алуминий и стомана, споделя говорител на CBP. Когато законът започна да се прилага миналата година, агенцията се фокусира основно върху трите стоки, идентифицирани като високи приоритети в рамките на UFLPA: памук, домати и полисилиций - суровината, използвана в направата на слънчеви панели.
„Времето на тези промени не отразява никакви конкретни изменения в стратегията или операциите“, добавя говорителят на CBP. Според него списъкът от осем вида продукти „не е изчерпателен“.
В доклад до Конгреса от миналия месец относно прилагането на UFLPA, CBP изброи литиево-йонните батерии, гумите „и други автомобилни компоненти“ сред „потенциалните рискови области“, които наблюдава.
Разширеният фокус е отразен в данните на CBP, които показват, че 31 автомобилни и аерокосмически пратки са били задържани съгласно UFLPA от февруари тази година. Броят на задържаните пратки от неблагородни метали, като алуминий и стомана, също скача като стойност от около 1 млн. долара на месец в края на 2022 г. до над 15 млн. долара на месец.
CBP заяви, че не е в състояние да разкрие допълнителна информация, свързана с дейностите по прилагане на разпоредбите.