Базираният в Нидерландия автомобилен концерн Stellantis NV ще инвестира повече от 100 млн. долара в калифорнийската Controlled Thermal Resources, като това е поредният залог на автопроизводителя в сектора на директно извличане на литий на фона на засилващата се глобална надпревара за осигуряване на доставки на метала, съобщава Ройтерс.
Инвестицията от компанията майка на Chrysler и Jeep, обявена в четвъртък, бива направена, докато преходът към зелена енергия и Законът за намаляване на инфлацията в САЩ подхранват опасенията, че доставките на литий и други материали може да не отговарят на прогнозите за силно търсене.
Технологиите за директно извличане се различават една от друга, но всяка има за цел механично да филтрира литий от солното вещество и по този начин да се избегне необходимостта от открити мини или големи изпарителни басейни, двата най-често срещани, но вредящи на околната среда начина за извличане на метала.
Stellantis, който се ангажира да електрифицира половината от своите продавани в световен мащаб автомобили до 2030 г., обяви, че ще утрои количеството литий, което ще закупи от Controlled Thermal, като увеличи предишната поръчка до 65 000 метрични тона годишно за най-малко 10 години, започвайки през 2027 г.
„Това е значителна инвестиция и прави крачка напред по дългия път към развитието на този ключов проект“, изтъква в интервю главният изпълнителен директор на Controlled Thermal Род Колуел.
Компанията планира да вложи повече от 1 млрд. долара, за да отдели лития от супергорещи геотермални соли, извлечени от соленото безотточно езеро Солтън Си, което се намира в южната част на Калифорния, използвайки парата от тези соли, за да генерира електроенергия чрез турбини от следващата година. Тази възобновяема енергия се очаква да намали количеството въглерод, отделян по време на производството на литий.
Изпълнителният директор на Stellantis Карлос Таварес определи партньорството с Controlled Thermal като „важна стъпка в ангажимента ни към нашите клиенти и нашата планета, докато работим за осигуряване на чиста, безопасна и достъпна мобилност“.
И двете компании отказаха да обявят конкретната сума на инвестицията.
Controlled Thermal иска да получи окончателно разрешение до октомври и скоро след това да започне изграждането на търговски завод за литий, изтъква Колуел. Goldman Sachs оглавява търсенето на допълнително дългово и капиталово финансиране, добавя той.
Компанията сключи споразумение за доставка на литий с General Motors от 2024 г., но тази цел беше изместена за 2025 г., посочва още Колуел.
В края на миналата година Stellantis подписа предварително споразумение с разработчика на литий Vulcan Energy Resources за доставка на добит по климатично неутрален начин литий от Германия. Като част от петгодишното споразумение Vulcan ще достави между 81 000 и 99 000 тона литиев хидроксид за батерии за електрическата гама на Stellantis в Европа от 2026 г.
Vulcan е един от доставчиците на литий, които тестват метод за директно извличане на метала, който използва по-малко земя и подпочвени води, а това го прави по-устойчив от най-често срещаните съществуващи методи за открити рудници и езера за изпаряване на т.нар. саламура.