fallback

Армения, или как Русия се снабдява с (поочукани) западни автомобили

Хиляди употребявани коли се внасят през Кавказ, за да заобикалят американските и европейските санкции

12:16 | 18.07.23 г. 2
Автор - снимка
Редактор

Колони от коли се разпростира във всички посоки от сградата на митницата в покрайнините на Гюмри – втория по големина град в Армения. На много им липсва броня, някои са със смачкани калници или врати, облепени с найлонови торбички.

Млади руснаци сноват между автомобилите. За тях тази част от Кавказ се е превърнала в ключова спирка за процъфтяващ търговски маршрут: внасянето на употребявани коли в Русия, където санкциите заради инвазията на Москва в Украйна направи произведените на Запад автомобили трудни за откриване, разказва Financial Times.

„Нищо от това, което виждате тук, не остава в Армения“, казва един от тях, посочвайки морето от коли в жегата. „Всичко се преизнася към Русия, някои към Казахстан“, посочва той.

Армения не е производител на автомобили, но износът на коли от малката страна към Русия е нараснал от започналата миналата година инвазия в Украйна – от превозни средства на стойност 800 хил. долара през януари 2022 г. до такива за над 180 млн. долара през същия месец на тази година.

„В Русия всички автомобилни представителства затвориха - BMW, Audi, всички“, казва млад търговец. Подобно на останалите руснаци, които работят на митническия терминал в Гюмри, той отказва да сподели името си.

„Всеки богаташ, който преди щеше да отиде до представителство и да си купи кола, сега вече не може“, добавя той. „Затова се обръщат към нас или към някой друг и колата им се внася“, казва още.

Наблизо автовоз е пълен с леко ударени и надрани модели Ford. На края на митническия паркинг брокери рекламират услугите си по билбордове: „Покупка на превозни средства от търгове в САЩ“, „Трансфер в затворен контейнер до Гюмри“, „Реекспорт към Русия“.

Автомобилите са най-яркият пример, но износът на други стоки от Армения към Русия също е нараснал, което води до почти двукратно увеличение в търговията между двете страни през 2022 г.

Руските потребители се обръщат към трети страни да потърсят нещата, които им липсват вследствие на западните санкции и напускането на компаниите. Това поставя страни като Армения, Турция и Казахстан в сърцето на оживен нов търговски маршрут за потребителски стоки.

За Армения това създаде огромен бум, като брутният ѝ вътрешен продукт нарасна с рекордните 13% през 2022 г. - над двойно спрямо темпа от предишната година.

Това обаче и разочарова западните столици. Официални лица от САЩ през март включиха Армения в списъка със страни, използвани за „контрабанда на забранени стоки“ в Русия. Последният пакет от санкции на Европейския съюз (ЕС) се фокусира върху спиране на заобикаляне на санкциите през трети страни и също включва организации от Армения сред виновниците.

Арменското правителство категорично отрича обвинението. Докладите за заобикаляне на санкциите „не са нищо повече от слухове“, каза премиерът Никол Пашинян през март. „Реалността е точно обратната“, допълни той.

„Ръководството в Армения ясно и публично изразява ангажимента си да ограничи търговията на всички рискови продукти“, каза Министерство на външните работи, добавяйки, че работи в близко сътрудничество със САЩ и ЕС и подготвя списък с артикули, които може да бъдат ползвани от руската армия и които в момента са под особено строг контрол.

За руснаците чуждестранните автомобили са ценна цел, след като САЩ забраниха износа на леки превозни средства за Русия, независимо дали са употребявани, или нови. ЕС също бързо забрани износа на превозни средства на стойност над 50 хил. евро и наскоро разшири списъка, за да включва всички по-големи автомобили с обем на двигателя от около два литра или повече.

Много чуждестранни автомобилни компании разпродадоха производствените си заводи и затвориха представителствата си в Русия. Някои също се оттеглиха от пазара, въпреки че не подлежат на пряк контрол върху износа. Южнокорейската Hyundai спря дейността си и планира да продаде руските си заводи.

Налични са китайските модели, но те не са популярни. Местните модели са малко, а производството им е силно потиснато от санкциите, които режат достъпа на производителите до високотехнологични производствени инструменти. Цените на пазара на втора употреба скачат.

Колите пристигат предимно от САЩ през черноморското пристанище Поти в Грузия, казват брокери и купувачи. След това много от тях се отвеждат в Армения за митническо освобождаване, тъй като страната споделя безмитен търговски блок с Русия.

Град Гюмри е ключов център, откъдето превозните средства се отправят на север към Русия, преминавайки отново през Грузия.

„Тази схема САЩ-Грузия-Армения-Грузия-Русия не е единствената. Има толкова много“, каза Павел, нов търговец, който минава през Гюмри от Санкт Петербург и отказва да назове истинското си име. „Тези схеми се разпространиха като корените на дърво“, допълва той.

Павел първо е обмислял да се насочи към Беларус – входната точка за автомобили от Германия – но се е спрял на кавказкия маршрут. 20-годишният търговец, който първоначално се пробва в Русия като брокер на имоти, казва, че иска сам да влезе в бизнеса с внос на автомобили и това е пробният му опит.

Първоначално прекарва месеци в проучване на пазара и онлайн разговори с руснац, „избиращ автомобили“ в Грузия. Той му помогна да намери употребяван Hyundai, продаден на търг в САЩ.

Много други търговци също избират американски коли. През януари 2022 г., преди началото на руската инвазия в Украйна, Армения е внесла автомобили на стойност 2,8 млн. долара от САЩ. Година по-късно обаче тази стойност скача до 29,5 млн. долара и оттогава продължава да се покачва. Само през април тази година Армения е внесла американски автомобили на стойност 34 млн. долара.

Повечето се купуват евтино в САЩ на застрахователни търгове за автомобили втора употреба, където колите се считат за оценени от застрахователи, казват купувачи и брокери. След това колите се ремонтират в сервизи в Грузия или Армения. Това поддържа високи маржове на печалба. Ремонтираните употребявани автомобили могат да бъдат продадени в Русия на много по-висока цена въпреки дългия път, който трябва да изминат.

Начинът на работа също така поддържа търговците в съответствие с тавана на цените, наложен от европейските санкции, на който сега държат някои местни митничари.

„Ето защо всички внасят смачкани коли“, каза младият руски търговец в Гюмри и допълва: „Скъпи, но достатъчно очукани, за да бъдат по-евтини от 50 хил. долара по фактура“.

Павел пътува от Санкт Петербург до Южна Русия със самолет и след това през границата до Грузия с автобус, носейки около 1,5 млн. рубли (17 хил. долара) в брой. Той намира Hyundai в страхотна форма, след като е поправена в сервиз.

След като премина през митницата в Гюмри, той се кани да закара колата у дома, където е уверен, че се продаде лесно.

„Всичко е зле на руския пазар“, казва той. „Хората ще го купят, защото поради обстоятелствата всъщност нямат никакви възможности“, допълва още.

Броят на новите автомобили, продадени в Русия, се е свил с 60% миналата година, а местното производство – след излизането на западните производители – се е сринало до най-ниското си ниво от 1991 г., края на Съветския съюз, показва анализ на Reuters на данни на Autostat.

Свитото предлагане и ниските бюджети на домакинствата означават, че руснаците са купили много по-малко коли, употребявани или нови, миналата година. Новите коли, които се продават, са предимно от родната марка Lada. Пазарният дял на марката е нараснал до 37% през първото тримесечие на тази година.

Продават се и все повече нови китайски автомобили, като пазарният дял на държавната марка Chery нараства със 165% през първото тримесечие на тази година спрямо година по-рано. Русия стана най-големият вносител на китайски автомобили.

Повечето руснаци са се насочили към закупуването на автомобили втора употреба. Миналата година употребяваните автомобили представляват почти три четвърти от продажбите. Но дори този пазар става все по-тесен, казва Александър, млад руснак, освобождаващ кола на митницата в Гюмри за лична употреба. Цените са високи, а добрите употребявани коли стават все по-малко.

Александър казва, че тъкмо е продал своя Ford Focus в Русия, получавайки повече пари за него сега, отколкото е платил за него нов през 2009 г., и то „въпреки че е остарял, пробегът му се е увеличил и състоянието му се е влошило“. Той избира да използва средствата, за да си намери кола в Кавказ, казва той, тъй като „руснаците вече са изкупили всички полуприлични употребявани коли от Германия“.

Въпреки че Западът желае да наложи контрол върху износа, според някои анализатори има и предпазливост да не се спрат изблиците на растеж на по-малките икономики в региона, които явно са все по-склонни да се откажат от историческите си връзки с Русия и да се обърнат на Запад.

В неотдавнашен работен доклад Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР) отбеляза, че макар че тази търговия през страни на като Армения се равнява на малка част от това, което Русия е внасяла от запад, „сумите са големи за икономики посредници“ и „значителен допринасят“ за техния икономически растеж.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 12:16 | 18.07.23 г.
fallback
Още от Новини виж още