Тайланд отдавна се е превърнал в автомобилен център, привличащ международни гиганти като Toyota Motor Corp. и Ford Motor Co., поради което си спечели прозвището „Азиатския Детройт“. Сега, когато преходът към електрическа мобилност набира скорост, страната е решена да запази влиянието си върху сектора, пише Bloomberg.
Страната вече е привлякла 75 млрд. бата (2,2 млрд. долара) инвестиции в електромобилната индустрия, главно от китайски компании като BYD, Great Wall Motor, SAIC Motor, Changan Auto и GAC Aion New Energy Automobile, които скоро ще финализират своите инвестиционни планове. Chery Automobile също води преговори за установяване на местно производство.
Компаниите, инвестиращи най-малко 5 млрд. бата в производството на електромобили в Тайланд, могат да бъдат освободени от 20-процентния корпоративен данък за период от три до осем години. Ако съответните компании се разширят и към производството на ключови части за коли с този тип задвижване могат да получат 50% отстъпка от данъците за още пет години.
И макар износът да представлява лъвския дял от производството на автомобили в Тайланд (данните на Световната търговска организация оценяват износа на превозни средства на 22 млрд. долара годишно), правителството също има желание да насърчи вътрешния пазар на електромобили, като предлага субсидии до 150 хил. бата, за да помогне на шофьорите да преминат към по-екологични транспортни решения.
Следващата стъпка е да се привлекат производители на батерии на фона на ожесточената конкуренция в лицето на САЩ и Европа, които залагат на щедри програми като Закона за намаляване на инфлацията (IRA) на администрацията на американския президент Джо Байдън за изграждане на местна индустрия за батерии.
За тази цел Тайланд разработва пакет от субсидии на стойност няколко милиарда бата, който ще бъде представен на новото правителство за одобрение, споделя Нарит Тердстирасуки, генерален секретар на Тайландския съвет за инвестиции, който следи чуждестранните инвестиции в страната.
Тайланд си постави за цел да увеличи до 30% дела на електромобилите от производството на автомобили до 2030 г. - стратегия, наречена 30@30. Това ще изисква годишно вътрешно производство на 40 гигаватчаса батерии, достатъчни за захранване на 725 хил. превозни средства.
„Вярвам, че електромобилите ще бъдат основната програма на новото правителство“, изтъква Нарит в интервю за Bloomberg. „Нашата цел е да останем лидери в Югоизточна Азия и да бъдем сред 10-те най-силни нации в света по отношение на електрическата мобилност“, добавя той.
Страната се намира в сърцето на региона, близо до големи пазари като Китай и Индия. Инвеститорите могат да използват Тайланд като производствена и експортна база за електромобили, казва Нарит.
„Имаме много силна верига на доставки за автомобили, с повече от 2 хил. доставчика на части и компоненти. Тайланд има добри отношения с всяка страна - много хора ни наричат зона без конфликти. По време на пандемията ние доказахме, че можем да осигурим устойчивост на инвеститорите: няма блокировки, които да повлияят на индустриалния сектор“, посочва още Нарит.
По отношение на насърчаването на инвестициите през последните осем години автомобилите са класирани на второ място. Електрониката е лидер. „Така че можете да видите колко важен е автомобилният сектор за тайландската икономика“, изтъква Нарит.
Той припомни, че по-рано тази година страната стартира своята нова стратегия за насърчаване на инвестициите. Тайланд е първата страна в Югоизточна Азия, която обяви агресивни и всеобхватни мерки, обхващащи както предлагането, така и търсенето, подчерта Нарит.
„Ние предоставяме стимули не само на производителите на електромобили, но и на цялата екосистема на сектора“, добави още той.
По отношение на субсидиите Нарит заяви, че тъй като пазарът на страната се развива от доста време, не е нужно да се отпуска толкова щедра помощ, колкото в миналото. „Поради това ще намалим субсидията и ще затегнем условията, както и при спецификациите за батерията, защото технологията също се развива“, допълва Нарит.
Целта на тази мярка е да направи цената на електромобилите сравнима с тази на автомобилите с двигател с вътрешно горене.