Най-големите производители на електромобили в света по пазарен дял, Tesla Inc. и BYD Co., отчетоха нови рекорди по отношение на продажбите през второто тримесечие, с което допълнително увеличават своята преднина пред останалите конкуренти на пазара на екологични превозни средства, съобщава Bloomberg.
Водената от Илон Мъск Tesla е доставила рекордните 466 140 превозни средства в глобален план, надхвърляйки прогнозите на анализаторите. Междувременно китайската BYD, която се превърна в най-продаваната автомобилна марка в Китай, е доставила 700 244 превозни средства с плъгин хибридно или напълно електрическо задвижване през второто тримесечие.
След обявяването на доставките акциите на BYD, търгувани в Хонконг, поскъпнаха с 2,3%. Цената на книжата на Contemporary Amperex Technology Co. Ltd. и LG Energy Solution Ltd. – основни доставчици на батерии за Tesla – междувременно нарасна съответно с 2,3% и 3,1 на сто.
Резултатите на Tesla
Докладът за продажбите на американския концерн показва, че обещанието на главния изпълнителен директор Мъск да преследва увеличаване на обема чрез намаляване на цените е постигнало желания ефект. Анкетирани от Bloomberg анализатори очакваха компанията да достави 448 350 коли през тримесечието.
„Това е голям успех“, изтъква Бен Кало от Robert W. Baird в телефонно интервю за Bloomberg в неделя сутринта. „Хората все още се подготвяха за нов кръг от намаления на цените и този голям брой доставки прави това по-малко вероятно“, добавя той.
Обемът на доставките на Tesla е най-големият до момента в рамките на едно тримесечие, като представлява увеличение от 83% на годишна база. Компанията успя да намали разликата между производството и доставките – съотношение, наблюдавано внимателно от анализаторите – до 13 560 броя в полза на производството. През първото тримесечие концернът успя да произведе с близо 18 хил. автомобила повече спрямо доставките за същия период.
„Всички се тревожеха относно увеличаването на запасите, но изглежда, че (нещата) са се нормализирали“, посочва Кало, добавяйки: „Разликата между производството и доставките се свива, което Tesla вече обяви, че ще направи“.
Tesla, която продава автомобилите си директно на потребителите, има много лостове за стимулиране на продажбите. Освен чрез намаляването на цените, което направи по-рано тази година, компанията въведе и други стимули, като например безплатно зареждане на супербързи зарядни станции за три месеца за потребителите в САЩ. Анализаторите прогнозират, че намаленията на цените ще продължат и през следващата година.
Tesla не разделя тримесечните данни за доставките на модели или региони. Все пак е ясно, че Model 3 и Y представляват 96% от общите обеми за второто тримесечие.
Tesla все още е най-големият производител на електромобили в САЩ, но е изправен пред засилваща се конкуренция в световен мащаб. Най-новото ѝ превозно средство — Model Y — дебютира през 2020 г.
В Китай – втория по важност пазар за американската компания – Tesla изостава значително от BYD, която има по-широка моделна гама и се стреми към глобално разширяване.
Миналата седмица Tesla обяви, че намалява цените на своите премиум модели за Китай с повече от 4,5%. Очаква се компанията да представи своя финансов отчет за тримесечието на 19 юли.
Рекорди и при BYD
Ако говорим за продажби на изцяло електрически модели в световен мащаб, Tesla увеличава преднината си спрямо BYD, въпреки че китайската марка продължава да се разширява чрез своите по-достъпни предложения.
Все пак тримесечните продажби на базираната в Шънджън BYD са нараснали с 98% спрямо същото време година по-рано. Ръстът бележи обрат спрямо слабите първи три месеца на годината. Предишното ѝ най-добро тримесечие беше в края на 2022 г. Само през юни BYD е продала рекордните 251 685 автомобила, задвижвани изцяло или частично с електричество.
Продажбите през юни „показват, че търсенето на превозни средства, използващи нов вид енергия (NEV), остава доста силно“ въпреки икономическото забавяне в Китай, коментира анализаторът на Bloomberg Intelligence Джоана Чен.