Администрацията на президента на САЩ Джо Байдън възнамерява да задели 2 млрд. долара от приетия през август Закон за намаляване на инфлацията (IRA), за да ускори вътрешното производство на електрически превозни средства и да съживи заводите, които изпитват затруднения, съобщава Ройтерс.
Предоставянето на безвъзмездни средства и други субсидии за финансиране на преустройството на наличните монтажни съоръжения може да помогне на Белия дом да смекчи критиките от автомобилните концерни и профсъюза United Auto Workers (UAW) относно предложените екологични регулации, целящи да подкрепят по-широкото и по-бързо налагане на електромобилите.
Програмата „Грантове за преобразуване на вътрешното производство за електромобили“ ще предостави безвъзмездни средства за споделени разходи за създаване на обикновени хибриди, електрически хибриди, напълно електрически коли и превозни средства с водородни горивни клетки.
Комисията за автомобилни технологии към Министерството на енергетиката заяви, че програмата ще даде приоритет на проекти, които обновяват или преоборудват производствени предприятия, които наскоро са спрели работа или се очаква да затворят в близко бъдеще.
Целта е да се запазят съществуващите работни места, включително синдикалните работни места, както и „възможността за работа в общности, които поддържат нашата автомобилна икономика от десетилетия“, става ясно в документ, съпътстващ пакета.
Във вторник базираният в Охайо производител на електрически пикапи Lordstown Motors подаде молба за защита от фалит, като се превърна в поредния представител на индустрията, който излезе на борсата, само за да се сблъска с финансови проблеми.
Като част от целта си за декарбонизиране на икономиката до 2050 г. администрацията на Байдън настоява автомобилната индустрия на САЩ да ускори прехода към електромобили. През април Агенцията за опазване на околната среда (EPA) предложи правила, които могат да доведат до пренасочване на две трети от пазара на нови превозни средства към електрификация до 2032 г.
UAW предупреждава, че такава бърза промяна може да изложи на риск хиляди работни места в щати като Мичиган, Охайо, Илинойс и Индиана. Шон Фейн, президентът на UAW, проведе кампания за спасяването на фабрика за Jeep в Белвидиър, Илинойс, която компанията майка Stellantis е напът да затвори. Автомобилният производител остави отворена възможността фабриката да получи нов продукт с правителствена помощ.
Индивидуалната помощ варира между 25 млн. долара и 500 млн. долара, като средствата ще бъдат достъпни до септември 2031 г.