САЩ „все още не са напълно готови“ да се конкурират с Китай в производството на електрически превозни средства, заяви председателят на американския автомобилен концерн Ford Motor Co. Уилям Форд-младши, добавяйки, че неговата компания предприема подход, който ангажира всеки един служител, съобщава Bloomberg.
„Те се развиха много бързо и разработват (електромобили) в голям мащаб и сега ги изнасят“, посочва Форд в интервю за CNN. „Те не са тук, но смятаме, че ще дойдат в някакъв момент и трябва да сме готови“, добавя той.
Китай е напът да се изкачи до второ място в света по износ на леки коли, потенциално прекроявайки глобалната автомобилна индустрия и разклащайки господството на своите търговски партньори и съперници. Износът на автомобили, произведени в Китай, е нараснал тройно от 2020 г. насам, като вече надхвърля 2,5 млн. превозни средства през миналата година, предизвиквайки традиционни износители на автомобили като Германия.
Ford обяви тази година, че ще инвестира 3,5 млрд. долара в завод за батерии за електрически превозни средства в Мичиган, отприщвайки политически спорове, като каза, че ще работи с технология и подкрепа от страна на китайската Contemporary Amperex Technology Co. Ltd., най-големия производител на електромобилни батерии в света.
Американският транспортен министър Пийт Бутиджидж изтъкна това предизвикателство в интервю за Bloomberg в неделя, като каза, че САЩ трябва да предприемат мерки, за да намалят предимството на Китай при батериите за електромобили и че изграждането на капацитет за рафиниране на стратегически важни суровини е ключово за американската индустрия.
САЩ трябва да гарантират, че са „позиционирани да имат икономически адекватен, екологично разумен и геополитически стабилен подход към това как ще получим тези жизненоважни елементи в нашата икономика, чиято важност тепърва ще расте“, изтъква Бутиджидж.
Форд-младши, правник на основателя на компанията Хенри Форд, заяви, че вижда възможност инженерите на Ford да усвоят технологията на CATL.
„Всичко, което правим, е да лицензираме технологията“, обяснява той, добавяйки: „Наистина е важно нашите инженери да придобият това знание, за да можем в крайна сметка да го направим сами“.
Форд отхвърли идеята, че базираното в САЩ производство ще доведе до повишаване на цените на електромобилите, аргументирайки се, че производството в Америка има значение и че ефектът върху работните места в сектора ще има мултиплициращ ефект, който може да доведе до по-силна икономика.
„След като започнете да слизате надолу по кривата на разходите и започнете да се изкачвате нагоре по кривата на производството, разходите ще намалеят и те намаляват дори докато седим тук“, изтъква Форд.
Китай вече е дълбоко ангажиран с електрическите автомобили в Европа, където властват моделите на Tesla Inc., изграждани в азиатската страна. Притежаваните от Китай бивши европейски марки като Volvo и MG, както и други модели като Dacia Spring или BMW iX3, също се произвежда изключително в Китай.