Управителният съвет около главния изпълнителен директор на Volkswagen Оливер Блуме подготвя мащабно преструктуриране на най-големия производител на автомобили в Европа. Първата стъпка е да се намалят разходите. В същото време висшето ръководство на VW иска да реорганизира и структурата на групата, научи Handelsblatt от средите на компанията. Мениджър от най-високо ниво дори споменава за „най-голямото преструктуриране от десетилетия насам".
Във вторник надзорният съвет ще се занимае с този въпрос. „Трябва да действаме, защото в противен случай ще изгубим надпреварата с конкуренцията", заяви пред Handelsblatt топ мениджър. Екипът около Блуме иска да представи ключовите данни на инвеститорите в деня на капиталовия пазар на 21 юни.
Директорите на компанията виждат най-голяма нужда от действия при Audi и основната марка VW. Само така наречената „група на обемните марки", която включва VW, Skoda и Seat, трябва да увеличи приходите си с около 3 млрд. евро годишно. За да постигне това, Блуме иска да ограничи дублиращата се развойна дейност и да използва по-добре германските заводи, като марките обединят усилията си в производството.
Освен това шефът на VW планира краткосрочни икономии в областта на покупките и продажбите. Според вътрешни източници планираното увеличение на печалбата трябва да достигне над 5 млрд. евро в цялата група.
VW е под натиск. Въпреки че компанията отчита печалба за милиарди евро, в сравнение с останалата част от индустрията маржът не е достатъчно висок. Освен това перспективите в Европа стават все по-мрачни. „Силно сме обезпокоени, че търсенето ще изостане от предлагането", заяви управителният съвет.
Volkswagen: „Денят на капиталовите пазари" ще се превърне в „правителствена декларация" на Блуме
С пакета от мерки хората около Блуме искат да получат финансово пространство, за да прокарат технически разработки и да подобрят позициите на VW в Китай и Северна Америка. „Това ще струва милиарди, но е абсолютно необходимо", казва един от топ мениджърите. Инвеститорите са изнервени от сегашната ситуация във VW, в който най-големите акционери са представители на фамилията Порше/Пиех.
21 юни ще бъде решаваща дата за VW. На този ден автомобилният производител е поканил инвеститори от цял свят на пистата Хокенхайм. Програмата на „Деня на капиталовите пазари" включва разходка по пистата от Формула 1. Но няма да има много време за шеги. Източници от финансовия сектор очакват „нещо като правителствена декларация" от шефа на VW Блуме и финансовия директор Арно Анлиц.
Подготовката за събитието е започнала още преди встъпването на Блуме в длъжност през септември миналата година. В тесен кръг от съратници топ мениджърът е набелязал областите, по които компанията трябва да предприеме остри действия. Твърде много задачи все още се изпълняват паралелно в компанията с нейните дванадесет марки и над 600 хил. служители, в резултат на което групата губи милиарди всяка година.
Предшествениците на Блуме също са били до голяма степен наясно с проблемите, но досега не са вземали мерки. „Нямаме проблем с осъзнаването, имаме проблем с прилагането", казва управителният съвет. В областта на развойната дейност, планирането на модели, покупките и много други области „частите на света на VW“ вече ще бъдат по-добре координирани.
За да се осъзнае потенциалът, главният изпълнителен директор на VW Блуме и финансовият директор Анлиц възлагат на отделните марки сериозна задача още в самото начало: отделните членове на управителния съвет трябва да симулират първично публично предлагане за своите марки. То няма да бъде осъществено реално, но мениджърите трябва да се ориентират към своите конкуренти: Audi - към BMW и Mercedes, VW - към масови производители като Stellantis и Ford.
В крайна сметка за всички марки в групата са поставени крайъгълни камъни:
- Porsche цели да постигне оперативна възвръщаемост на продажбите от 20% до средата на десетилетието и вече не е твърде далеч от този „Път към 20".
- Audi се стреми да генерира марж от 12 до 14%. Компанията от Инголщат вече бе постигнала този целеви коридор през 2022 г. Това обаче се дължи на специален еднократен ефект при доставките на чипове, от което Audi се възползва вътрешно в групата. „Това само прикрива острите трудности", твърдят източници от групата.
- В групата за масовите марки, която включва и VW, целта е да се достигне от пет до осем процента. Самата основна марка трябва да постигне 6,5 процента - стойност, която никога досега не е била постигана. Във вътрешнофирмен план мениджърът на марката Томас Шефер говори за "гигантски скок".
За да се постигнат целите за маржа, марките трябва да спечелят или спестят в някои случаи няколко милиарда евро повече. Дори само петгодишният инвестиционен пакет в размер на 180 млрд. евро показва това измерение. VW не възнамерява да го съкращава, но парите трябва да се използват по-целенасочено. „Вече няма да има дублиране на дейността и в същото време ще бъдат предоставени повече пари за Северна Америка и Китай", твърдят източници от компанията.
През последните месеци Блуме и отговорните за отделните марки са се договорили за конкретни цели и начините за тяхното изпълнение. Сега предстоят преговори с работническия съвет (синдикалните организации, б.ред.). „Рядко доверието между служителите и изпълнителния съвет е било толкова голямо, колкото е днес", заявиха представители на двете страни. Но преговорите ще бъдат трудни, тъй като мерките ще имат дълбоко въздействие.
За да постигне целите си, директорът за марките Шефер планира да използва капацитета на заводите за всички марки. Това означава, че в бъдеще моделите на Skoda, Cupra и VW ще се произвеждат на една линия. Примерът се задава от новия малък електрически автомобил ID.2, който се произвежда за всички марки в Испания в завод на Seat. За да се стимулира сътрудничеството, схемите за бонуси на отделните марки ще бъдат променени на групови цели на марката.
В средносрочен план обемните марки също планират намаляване на броя на моделите и вариантите на оборудване. В бъдеще марката VW трябва да има десет модела, Skoda - около половината от този брой, а в случая с Cupra „три или четири автомобила, които са наистина готини, са достатъчни", казва един от източниците, вземащи решения. Шефер вече е подчертавал в свои интервюта, че компанията вече не иска да запълва всички ниши.
Планът на Блуме се отнася и до сърцето на колите - платформите. Те трябва да работят по-дълго и да бъдат преразпределени между разработваните марки. И двете мерки ще спестят милиарди, тъй като ще бъдат направени по-малко разходи за разработка.
Според плановете на управителния съвет отговорността за сегмента на малките автомобили ще е на обемните марки около VW. Луксозният клас очевидно ще бъде отговорност на Porsche. Skoda трябва да запази свежа платформата за двигатели с вътрешно горене MQB. „Котвата е поставена там, където се предполага, че е компетентността", казва член на борда, запознат с плановете.
Премиум марката Audi се намира в разкрачено положение. В бъдеще отговорността на платформата на базираната в Инголщад компания ще се крие в средния клас - така наречените сегменти B и C. Според плана Audi ще трябва да координира с VW всички предложения, които достигат до обемния сегмент. В луксозния клас ще бъдат необходими разговори с Porsche.
Тази структура звучи просто - предишните шефове на концерна имаха подобни планове. „Изпълнението обаче се провали заради егото на отговорните лица", казва дългогодишен мениджър. Никой не искал да се откаже от нищо от собствената си област. Дори и сега шефът на Audi Маркус Дюсман в частност се противопоставя на плана. „Всеки ще трябва да се подчини на това", казва мениджър. „Времето на специалните способи свърши, всеки трябва да разбере това“.
Натискът се засилва, особено върху Audi и VW. „Сравненията с конкурентите показват, че в някои отношения Volkswagen вече не е конкурентоспособен", обяснява Патрик Майер, ръководител на финансовия отдел на марката VW, в писмо до служителите. Ситуацията при Audi е сложна от известно време. Според близки до борда на директорите премиум марката вече не отговаря на рекламното си твърдение "Vorsprung durch Technik" (Предимство чрез технологията, б. ред.). От дизеловия скандал насам баварците не са предложили на пазара никакви значими разработки. „С такива високи разходи се получава твърде малко като резултат", казва един от ръководителите.
Въпреки това в корпоративните среди се твърди, че засега не става въпрос за смяна на шефа на Audi Дюсман. По-скоро той трябва да изправи на крака марката с четирите кръга. При това - неотложно. Подобно на марката VW, делът на Audi в Китай се свива. Твърди се, че със забавянето на пазара скоро ще се наложи продажбите да бъдат насърчавани с отстъпки.
Блуме ще вземе мерки и за фабриките, особено за германските. Защото те са скъпи и слабо използвани. Бившият завод на Karmann в Оснабрюк може да се окаже изцяло собственост на Porsche. Според източници от компанията заводът в Дрезден дори е напът да се превърне в напълно излишен.
Основният завод във Волфсбург няма да е освободен от плановете за преструктуриране на Блуме. Капацитетът ще бъде намален до около 600 000 автомобила. Миналата година, според доставчика на услуги за данни Marklines, само около 450 000 автомобила са слезли от производствената линия в основния завод. В предишни години VW все още мечтаеше за капацитет от милион автомобила във Волфсбург.
С преминаването към електрическа мобилност и по-малкия брой модели в производството ще са необходими по-малко хора. За да се гарантира, че работната сила няма да остане без работа, предстои да се проучи дали смените трябва да бъдат намалени или напълно отменени в зависимост от заводите. В централата на компанията се надяват, че демографските промени ще се погрижат за голяма част от излишните служители. „Ние губим хора в стакато", казва един от отговорните мениджъри.
Затова в документите за заседанието на надзорния съвет във вторник не се споменават съкращения на работни места. Според източници, близки до Надзорния съвет, този въпрос не стои на дневен ред.