Ако колите с двигатели с вътрешно горене изчезнат от автомобилния пазар в САЩ до 2035 г. и бъдат заменени с превозни средства, които не отделят емисии, страната ще отчете спад при случаите на преждевременна смърт с 89 300 броя до 2050 г., става ясно от нов анализ на Американската белодробна асоциация, цитиран от CNN.
Но трябва да се има предвид, че за да бъдат ефективни подобни мерки, енергията, която електромобилите използват за зареждане на своите батерии, трябва да идва предимно от източници като вятър, слънце, вода, ядрена или геотермална енергия.
Според доклада зелените енергийни източници ще понижат риска от астматични пристъпи и ще намалят загубените работни дни, като САЩ ще спечелят ползи за общественото здраве в размер на 978 млрд. долара.
„Има много очевидни ползи от технологиите, които не отделят емисии“, изтъква Уилям Барет, съавтор на доклада „Шофиране към чист въздух: ползи за здравето от автомобилите и електричеството с нулеви емисии“.
Транспортът е водещ източник на замърсяване на въздуха в САЩ и най-големият източник на въглеродни емисии, което стои в основата на климатичната криза, установява Агенцията за опазване на околната среда на САЩ (EPA). Излагането на всякакъв вид замърсяване вреди и на човешкото здраве: проучванията показват, че това значително повишава риска от преждевременна смърт или от хронични заболявания като астма, сърдечни проблеми и дори депресия и Алцхаймер.
Около 120 милиона души в САЩ живеят в райони с мръсен въздух, става ясно от доклад на Американската белодробна асоциация.
Общностите с ниски доходи и тези с преобладаващо цветнокожо население, независимо от дохода, са непропорционално засегнати от заплахата за здравето заради въздиха. Тези общности често живеят по-близо до основни източници на замърсяване като магистрали и електроцентрали.
„Този преход към технологии с нулеви емисии е изключително важен като цяло, като трябва да се уверим, че насочваме политики и инвестиции и програми за стимулиране, така че всички общности да могат да се възползват от тези ползи и по-здравословен избор на транспорт“, изтъква Барет.
Преминаването към автомобили с нулеви емисии би означавало огромна промяна за САЩ. Въпреки че броят на хората, които карат подобни превозни средства, нараства, едва 4,6% от колите, продадени в САЩ през 2021 г., са били електрически, показват данни на статистическата служба на страната.
Преходът ще изисква предварителна инвестиция, казва д-р Джейсън Уест - който изучава изследванията на замърсяването и въздействието му върху общественото здраве - но ползите може доста да надхвърлят разходите за тези действия.
„Има огромни ползи за здравето, които могат да бъдат постигнати чрез широко преминаване към електрически превозни средства“, подчертава Уест, професор в катедрата по науки за околната среда и инженерство в Gillings School of Global Public Health. „Другата част от доклада изтъква, че този положителен здравен резултат е налице, когато е съчетан с генериране на електроенергия без отделяне на въглерод. Така че това също е важна част. Това не е просто преминаване към електрически превозни средства, а осигуряване на допълнителната електроенергия, необходима за тези електрически превозни средства“, добавя експертът
Автомобилната индустрия и федералното правителство предприемат мащабни стъпки за ускоряване на преминаването към автомобили с нулеви емисии.
Администрацията на президента Джо Байдън настоява за намаляване на замърсяването на два фронта чрез по-строги стандарти за емисиите от превозни средства и по-агресивни ограничения на замърсяването в енергийния сектор.
През 2021 г. EPA възстанови правилата за автомобилните емисии от ерата на бившия президент Барак Обама. През април агенцията предложи правило, което ще създаде още по-строги стандарти за емисии за всички автомобили. Ако правилото бъде прието, то вероятно ще доведе до ускорена електрификация на най-малко две трети от новите автомобили по пътищата до 2032 г., изтъкват от Американската белодробна асоциация.
EPA също така предложи правила, които биха довели до по-строги ограничения за замърсяване с фини прахови частици, парникови газове и емисии, образуващи озон. Проектът сам по себе си би затегнал сегашното ограничение – което е в сила от 2012 г. – с 25%. Според оценката на администрацията това може да предотврати най-малко 4200 преждевременни смъртни случая годишно.
Конгресът също работи за ограничаване на замърсяването. Законът за намаляване на инфлацията (IRA) от 2022 г. осигурява стимули за американците да купуват превозни средства с нулеви емисии, предоставяйки до 7500 долара за покупка на електромобил до август 2032 г.
Това е и първият път, когато данъчните стимули могат да се приложат за закупуване на използвано електрическо превозно средство.
Законът за инвестиции в инфраструктура от 2022 г. междувременно трябва да ускори създаването на зарядни мрежи за нарастващия брой електромобили по пътищата. Законодателството предоставя средства за надграждане на сегашната федерална мрежа.