Той е „пионер“, „брат Ма“, а някои дори предлагат да се кандидатира за президент на САЩ. Милиардерът Илон Мъск беше обсипан с похвали от китайската общественост по време на визитата си до най-голямата икономика в Азия, като си осигури аудиенции с трима местни министри, пише Ройтерс.
Откакто кацна на летището в Пекин във вторник (30 май), главният изпълнителен директор на Tesla Inc. се срещна с министрите на външните работи, на търговията и на промишлеността на Китай и вечеря с Дзън Юцюн, председателя на глобалния лидер при електромобилните батерии Contemporary Amperex Technology Co. (CATL).
Въпреки че все още няма подробности около тези срещи – Министерството на индустрията само сподели, че Мъск и ресорният министър Дзин Джуанлун са обменили мнения относно развитието на електрическите коли и свързаните превозни средства – това не е секнало изблика на ентусиазъм около Мъск в китайските социални платформи.
„Той е глобален идол“, коментира един потребител в социалните медии. „Илон Мъск е просто страхотен, само ако Китай можеше да има някой като Илон Мъск“, пише друг.
Необявеното пътуване на Мъск е поредното на главен изпълнителен директор на САЩ в Китай, откакто страната отмени политиката си за нулева толерантност към коронавируса и отвори отново границите си. Тим Кук от Apple посети Китай през март, докато Джейми Даймън от JP Morgan и Лаксман Нарасимхан от Starbucks също са в страната тази седмица.
Посещението на Мъск привлече много повече внимание, като милиардерът се радва на широка популярност въпреки нарастващото напрежение между САЩ и Китай, както и на силен интерес около коментарите му за изкуствения интелект и електрическите превозни средства.
Дори 16-степенното меню в луксозния ресторант Man Fu Yan, което той сподели с Дзън от CATL във вторник вечерта, е изумително, показват снимки, публикувани в социалните платформи.
Оформено като два коня, вдигнали предните си крака – каквото е значението на името на Мъск на китайски - менюто описва Tesla като тъмен кон, който се отличава от традиционните автомобилни компании.
За разлика от бурята, която Мъск отприщи в социалните медии в Китай и на фона на слабостта му към Twitter, предприемачът все още не е направил публични изявления по време на пътуването си.
Tesla и CATL не отговориха на искания на Ройтерс за коментар.
Първото посещение на Мъск в Китай от три години вече е факт, докато Tesla е изправена пред засилваща се конкуренция от страна на китайските електромобилни концерни и липсата на яснота около плановете на американската компания да се разшири на местно ниво.
Фабриката ѝ в Шанхай е произвела над 700 000 автомобила Model Y и Model 3 миналата година, повече от половината от глобалното производство на компанията.
Остава неясно и дали Tesla е изправена пред някакви регулаторни пречки пред разширяването на завода.
Инвеститорите също се интересуват от това дали китайските регулатори ще разрешат пускането на усъвършенстваните функции за подпомагане на водача на Tesla. Функциите са достъпни в САЩ като част от софтуера Full Self Driving, който се продава за 15 000 на притежател на електромобил на компанията.
Очаква се Мъск да се срещне с други високопоставени китайски служители и да посети завода в Шанхай по-късно през седмицата.