fallback

Смяната на електромобилните батерии отново е в полезрението на шофьорите в САЩ

Стартъпът Ample черпи идея от отдавна фалирала компания за своите станции за смяна на батерии, докато интересът към това решение отново нараства

10:04 | 03.06.23 г. 7

Преди повече от десетилетие новостартираща компания, наречена Better Place, прави залог за милиарди долари, предвиждайки, че шофьорите на електрически автомобили ще предпочетат да сменят изтощените батерии с нови за минути, вместо да ги зареждат с часове. По това време повечето електромобили предлагат пробег от около 120 км, а зарядните устройства са бавни и малко на брой, пише Bloomberg.

Но скоро след като Better Place пуска своите станции за смяна на батерии през 2012 г., Илон Мъск обяви, че готви безплатна мрежа за бързо зареждане, която ще обслужва шофьорите на Tesla - тогава (и сега) най-популярната марка електрически превозни средства. Месеци след изявлението на Мъск Better Place фалира, заличавайки инвестиции на Morgan Stanley, General Electric и HSBC за над 750 млн. долара. Поне в САЩ смяната на батерии изглеждаше изпратена в технологичното гробище.

В крайна сметка обаче това решение възкръсна. През последните две години базираният в Сан Франциско стартъп Ample Inc. тихомълком внедри над десетина роботизирани станции за смяна на батерии в района и в Европа.

Един следобед през май в склад компанията визуализира своите станции за смяна от следващо поколение, на които изтощена батерия може да бъде сменена със заредена за около пет минути – половината от времето, необходимо на настоящите станции.

Основателите на Ample Халед Хасуна и Джон де Соуца създават компанията само една година след провала на Better Place, но с различен бизнес модел и различна технология за смяна на батерии.

„Ще направим по-добра версия на Better Place“, споделя Хасуна, който е и главен изпълнителен директор на Ample. Компанията, която набра 260 млн. долара от стартирането си през 2014 г., първоначално се насочва към търговски автопаркове за споделено пътуване и доставка, които не могат да си позволят дълги престои за зареждане.

„Ще бъдем много по-евтини от бързото зареждане“, изтъква Хасуна. Добавяйки: „Ако можете да зареждате у дома, направете го. Но ако паркирате на улицата, ако живеете в многофамилна жилищна сграда или карате служебна кола, това не е възможно“.

Демонстрационната станция на Ample, която е в бяло и жълто и е украсена със слогана „Електрически автомобили за всеки“, прилича на просторна автомивка. Когато служител се приближава със сребриста Kia Niro, екран му показва къде да паркира. След това платформа повдига колата на няколко десетки сантиметра от земята, последвана от робот, който се плъзга към превозното средство и сканира долната му страна, за да потвърди местоположението и конфигурацията на батерията. Машината се издига до платформата, държаща батерията, изпраща сигнал за отключване, премахва опаковката и се връща обратно в зоната за съхранение на станцията, за да остави празната батерия за презареждане. Връща се с нова батерия, която поставя в колата. Платформата връща автомобила на земята и последният потегля.

„Искаме да бъдем бензиностанция за електричество“, подчертава Хасуна.

Станцията на Ample изглежда като по-малка версия на многообещаващите обекти на Better Place, които някога са били разположени в Израел и Дания. Но модулната структура на Ample струва по-малко от 100 хил. долара, побира се в транспортен контейнер и може да бъде разгърната за три дни, подчертава Хасуна. Тъй като компанията бавно зарежда батериите си, не е необходимо да преминава през продължилия месеци процес на инсталиране на скъпа високоволтова инфраструктура.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 10:04 | 03.06.23 г.
fallback
Още от Новини виж още