Бившият главен изпълнителен директор на Audi Руперт Щадлер призна участието си в измамата около скандала с манипулираните данни относно изгорелите газове при дизеловите превозни средства, като признанията му ще доведат само до условна присъда, съобщава Ройтерс, цитирайки германски съд.
Срещу Щадлер е заведено дело за измама през 2020 г. заради своята роля в скандала, обхванал цялата компания майка на Audi - Volkswagen AG, станал известен като „Дизелгейт“. Както групата, така и луксозната марка вече признаха, че през 2015 г. са използвали нерегламентиран софтуер за манипулиране на данните за изгорелите газове при дизеловите модели. Доскоро Щадлер отхвърляше обвиненията на потребителите и регулаторите.
Адвокатът на бившия шеф на Audi прочете изявление пред съда, в което се казва, че подсъдимият е знаел, че превозните средства са били манипулирани и че купувачите са били ощетени. Щадлер признава за подобна възможност.
„Разбирам, че от моя страна е имало нужда от по-голяма ангажираност“, изтъква адвокатът от името на Щадлер.
Попитан от съдията дали това са негови думи, Щадлер отговори: "Да".
Изявлението на германеца беше широко очаквано, след като съдията заяви по-рано този месец, че Щадлер ще получи условна присъда от 1,5-2 години и глоба от 1,1 млн. евро, ако признае обвинението в измама по небрежност. Присъдата се очаква да бъде обявена през юни.
Последните събития бележат ярък обрат, тъй като само преди две години и половина Щадлер сигнализира, че е убеден в правотата си и в победата пред съда в Мюнхен. Това е и първият път, когато човек, заемал толкова висока длъжност в рамките на групата Volkswagen, прави самопризнания, макар и чрез адвоката си, относно „Дизелгейт“, пише Automobilwoche.
И докато бившият главен изпълнителен директор на Volkswagen Мартин Винтеркорн трябваше да напусне поста незабавно през 2015 г., когато неправомерните действия относно дизеловите автомобили бяха разкрити, Щадлер запази своята позиция в Audi. Според прокурорите той и неговите колеги са направили твърде малко, за да спрат или дори да разобличат измамите. И признанията на Щадлер са свързани именно с това – липсата на достатъчно ефективни действия.
Скандалът с емисиите от дизеловите модели разтърси цялата автомобилна индустрия, давайки място за бързото развитие на електрическите превозни средства. Тези събития дадоха кураж на Европейския съюз (ЕС) да се ангажира с постепенното премахване на колите с двигатели с вътрешно горене от своя пазар до 2035 г., притискайки автопроизводителите да ускорят електрификацията.
Към момента Щадлер е единственият бивш ръководител от Volkswagen, който бива съден, тъй като делото срещу Винтеркорн беше отложено поради здравословни причини и остава неясно дали 68-годишният германец някога ще застане на съдебната трибуна.
В крайна сметка Щадлер, който няма дори инженерно образование, може да остане в историята като лицето, което е най-тясно свързано с „Дизелгейт“.