Производителят на електрически автомобили Tesla традиционно избягва рекламата, но сега главният изпълнителен директор Илон Мъск възнамерява да прекрати тази линия на поведение.
„Ще опитаме да рекламираме и ще видим какво ще се получи", каза Мъск на срещата на акционерите на Tesla в Остин, Тексас, във вторник. Предвид голямото търсене Tesla дълго време не се нуждаеше от платени реклами.
Мъск използваше собствената си популярност и други средства като маркетингови инструменти - особено Twitter, онлайн платформата, която придоби преди половин година. Но това изглежда все повече се изчерпва като възможност - през тази година Tesla намали цените си няколко пъти.
Но компанията все още няма зрял план за реклама, заяви Мъск пред американската телевизия CNBC след годишното общо събрание на акционерите. „Току-що се съгласих с това, все още няма пълна стратегия".
Рекламите обаче биха могли да бъдат начин за разширяване на клиентската база на Tesla. Пионерът в областта на електрическите автомобили има амбициозни цели за растеж, но конкуренцията се засилва. Той е изправен и пред заплахата от икономически насрещни ветрове.
Tesla не е „имунизирана" срещу рисковете от рецесия, каза Мъск. Той очаква трудна икономическа среда през следващите дванадесет месеца. Същевременно предприемачът отново разкритикува нивото на лихвените проценти на Федералния резерв на САЩ за забавянето на икономиката. Наред с други неща, по-високите лихвени проценти правят заемите за автомобили по-малко привлекателни.
В интервюто си Мъск повтори твърдението си, че Tesla е напът да превърне своите автомобили в такива с автономно управление. Tesla е единственият автомобилен производител, който вярва, че може да постигне пълна автономия с актуализация на софтуера, подчерта той. Изглежда, че това ще се случи през тази година, каза предпазливо милиардерът, когато го попитаха за сроковете.
Tesla позволява на клиентите да тестват Autopilot
Напомняйки на журналиста от CNBC Дейвид Фабер, че преди години многократно е обявявал, че автономното шофиране скоро ще бъде овладяно, Мъск заяви, че вероятно е „патологичен оптимист". Но сега, каза той, е сигурен, че е карал няколко дни из Сан Франциско, без да се налага да поема много контрола върху автомобила от софтуера. Както и преди години, той също така отново изтъкна перспективата, че собствениците на Tesla ще могат да изпращат автомобилите си като роботакси, за да печелят пари.
Tesla позволява на клиентите си в САЩ да тестват нова версия на софтуера за асистенция Autopilot, обозначена като „напълно самоуправляваща се". В същото време компанията подчертава, че Autopilot не превръща автомобилите в самоуправляващи се и че хората зад волана продължават да отговарят за тях. Според общоприетото определение в бранша вариантът в теста също не е нищо повече от система за подпомагане.
Междувременно дъщерното дружество на General Motors Cruise и сестринската компания на Google Waymo пускат роботизирани таксита из Сан Франциско без шофьор зад волана. Мъск твърди в интервюто, че технологията на Waymo работи само на точно обследвани пътища и се обърква от промени, като катастрофи или строителство. Tesla, от друга страна, е по-напред и „на практика" е разработила решение, което работи навсякъде, каза той.
Потребителски видеоклипове от тестовете на новата версия на Autopilot от последните месеци показват отчасти хаотично поведение на софтуера. Системата също така е обект на разследване от страна на американските власти след няколко произшествия.
В интервюто за CNBC, което продължи малко повече от час, Мъск също така защити противоречивите си туитове, осъди работата от вкъщи и изрази убеждението си, че Китай вече има конкретни планове за окупиране на Тайван.
Работата от вкъщи е „морално погрешна“
Мъск беше попитан, наред с други неща, за неотдавнашните му туитове за финансиста и оцелял от Холокоста Джордж Сорос, в които той твърди, наред с други неща, че Сорос мрази човечеството. Запитан дали не вреди на бизнеса на компаниите си с подобни туитове, Мъск отметна: „Ще казвам това, което искам да кажа - и ако последицата от това е загуба на пари, така да бъде“.
Мъск заяви пред CNBC, че някои компании са изтеглили рекламите си от Twitter, след като са били подложени на критики от собствената функция за проверка на факти на Twitter, известна като бележки на общността. Той не назова имената на рекламодателите, но каза, че това е струвало на Twitter 40 млн. долара.
Технологичният милиардер, който нареди на всички служители на Tesla и Twitter да се върнат в офисите след края пандемията, нарече работата от вкъщи „морално погрешна". Защо хората, които строят или ремонтират коли и къщи, трябва да ходят на работа в офиса, а тези, които седят пред компютрите - не, пита той.
Относно Тайван Мъск заяви, че официалната политика на Китай е да поеме контрола над острова. Затова той смятал, че конфликтът е „неизбежен". САЩ винаги предупреждават Китай да не предприема военни действия в Тайван. На острова се намира голяма част от световното производство на съвременни чипове. Според Мъск Tesla би била по-малко засегната от конфликт за Тайван в сравнение с други компании: „Не бих бил сигурен откъде ще си вземете iPhone например". Tesla има голям завод в Шанхай, Китай.
По темата за изкуствения интелект Мъск заяви, че Tesla превъзхожда всички: „Дори не съм сигурен кой е номер две". Мъск е един от основателите на разработчика на ChatGPT OpenAI. „Аз съм причината OpenAI да съществува“, каза самоуверено той. Междувременно Мъск основа своя собствена нова компания за изкуствен интелект X.AI, за която все още не иска да говори.
Какво решиха акционерите на компанията?
Междувременно акционерите на Tesla Inc. избраха бившия мениджър ит компанията Джей Би Стробъл за член на борда на директорите на автомобилния производител въпреки твърдението на консултанта по пълномощията, че той не е отсъствал достатъчно дълго, за да бъде считан за независим.
При обявяването на предварителните резултати от гласуването във вторник на годишната среща на компанията Tesla заяви, че главният изпълнителен директор Илон Мъск и председателят Робин Денхолм също са преизбрани в борда. Изборът на Стробъл беше посрещнат с аплодисменти от акционерите, присъстващи на срещата в Остин, предава Bloomberg.
Стробъл, основател и главен изпълнителен директор на Redwood Materials, беше дългогодишен главен технологичен директор на Tesla, преди да напусне тази позиция през 2019 г. Той замества Хиромичи Мизуно, който се оттегля след изтичането на тригодишния си мандат. Консултантът Glass Lewis беше призовал инвеститорите да гласуват против номинацията на Стробъл.
Tesla съобщи, че акционерите са отхвърлили предложение на инвеститора Карен Робертсдотир, който настояваше бордът да изготви и поддържа публично оповестен доклад за рисковете, свързани с ключови лица. Нейното предложение беше единственото предложение на акционер, което беше включено в гласуването на ОС на Tesla тази година.
Инвеститорите отхвърлиха и предложение от Кортни Уикс, изпълнителен директор на организацията Investor Advocates for Social Justice, която представлява инвеститори по въпроси като правата на човека, климатичната справедливост и расовото равенство.
Групата поиска от инвеститорите да изискат от управителния съвет на Tesla да издаде доклад, в който да опише дали и как компанията планира да премахне детския труд от веригата си за доставки на кобалт.
На срещата Мъск заяви, че Tesla ще улесни одита на доставките на материала от трета страна.