Nissan Motor Co. очаква оперативна печалба за текущата фискална година, приключваща на 31 март 2024 г., която надминава прогнозите на анализаторите, тъй като японският автомобилен производител се стреми да контролира по-ефективно разходите си. В същото време компанията разширява производството благодарение на подобряването при доставките на полупроводници, съобщава Bloomberg.
Концернът, който е в широк алианс с френската група Renault SA и японската Mitsubishi, очаква годишна оперативна печалба от 520 млрд. йени (3,9 млрд. долара), което надхвърля пазарната оценка за печалба от 402,8 млрд. йени. Базираната в Йокохама компания прогнозира приходи от продажби за периода в размер на 12,4 трлн. йени, също надхвърляйки очакванията на анализаторите за 11,2 трлн. йени.
Nissan се ангажира с план за съкращаване на разходите преди три години и измести фокуса си към по-голяма рентабилност от всяка продадена кола, като се отклони от стратегията за обеми, наложена и следвана от бившия президент Карлос Гон. Въпросът сега е дали автомобилният производител може да разшири производството и рентабилността, докато пуска нови електрически модели, особено за купувачи в Китай и САЩ.
„Преди Nissan продаваше колите си с отстъпка, но вече не трябва да прави това“, изтъква Сейджи Сугиура, анализатор в Tokai Tokyo Research Institute Co.
За фискалната година, която приключи в края на март 2023 г., оперативната печалба на Nissan достига 377 млрд. йени при приходи от продажби от 10,6 трлн. йени, като и двата показателя са в съответствие с насоките на компанията, публикувани миналия месец, както и с прогнозите на анализаторите.
За текущата фискална година Nissan се стреми да произведе 4 млн. превозни средства, което е в съответствие и с обявените цели за продажбите. Въпреки това концернът изостава от своя първоначален план да достигне 80% от общия си производствен капацитет, който се равнява на 5,4 млн. превозни средства годишно.
Автомобилният производител също не успя да постигне целта си за марж на оперативната печалба от 5% за приключилата фискална година. Главният изпълнителен директор Макото Учида планира да обяви нов средносрочен план за растеж по-късно тази година.
Представяне по региони
Продажбите на дребно на Nissan в Европа се понижават през годината с 0,2% до 308 хил. превозни средства спрямо 340 хил. автомобила година по-рано. За Северна Америка продажбите на концерна се свиват на годишна база с 13,5% до 1,023 млн. броя спрямо 1,183 млн. броя за предходната фискална година. Най-голям спад Nissan записва в Китай, където продажбите се понижават с 24,3% до 1,045 млн. броя спрямо 1,381 млн. броя за предходната година. От големите пазари единствено Япония отчита ръст – от 6,1% до 454 хил. продадени автомобила спрямо 428 хил. броя за предишната фискална година.