fallback

ЕСО ще развива национална мрежа от зарядни станции за електромобили

Системният оператор смята да изгради и 9 станции за водород

13:10 | 26.04.23 г. 3

Електроенергийният системен оператор (ЕСО) стартира проект за развитие на национална мрежа за зарядна инфраструктура, анонсира ръководителят на институцията Ангелин Цачев по време на конференцията "Енергия за зелено бъдеще", организирана от Министерството на енергетиката. 

Проектът е на две фази - до 2025 година ще бъдат изградени 100 станции, а до 2028 година - още 100.

В допълнение системният оператор ще построи и 9 зарядни станции за водород - в София, Варна и Бургас, както и на граничните пунктове, за бъде обслужен тежкотоварният трафик, минаващ през страната ни.

Целта на този проект е не да се конкурира с другите доставчици на услугата, а да насърчи навлизането на електромобилността в малките населени места, както и да бъде оползотворена зелената енергия.

Проектът на ЕСО е под мотото "Всяка подстанция - зарядна станция", а те са повече от 300 в над 85% от общините. По план ще бъдат изградени хипербързи зарядни станции, които за 15 минути зареждат батериите до 80% от капацитета им, каза още Цачев.

Той допълни, че проектът ще бъде осъществен в сътрудничество с общините.

Зарядните станции са от ключово значение за навлизането на електромобилите, каза Мартин Заимов от Асоциацията за електромобилност. Той даде за пример Варна, където за последните три години са изградени 22 станции, произведени изцяло в България - в Шабла. Това е довело до 8-кратен ръст на електромобилите.

Зарядни точки по улиците също ще доведат до съществено насърчаване на електромобилността, смята Заимов.

Служебният министър на енергетиката Росен Христов коментира, че е правил експеримент със служебно пътуване с електромобил. "Тези три дни се превърнаха в предизвикателство къде да заредим електромобила", заяви той. Зарядни станции има по магистралите, но не и в малките градове, където се очаква автомобилът да бъде оставен - пред хотелите, конгресни центрове или общински паркинги.

София е сред първенците в Европа по навлизане на електромобилността

Електробусите са довели до съществено намаление на разходите в Столичната община, разказа кметът Йорданка Фандъкова. Тя каза, че разходите за гориво са 2-3 пъти по-ниски спрямо дизеловите автобуси, по-ниски са и разходите за поддръжка.

Презастроените столични квартали ще имат малки електробуси (до 22 места), които са по-маневрени и удобни за тесните улици. Допълнително малки електробуси (до 48 души) ще свързват линиите на метрото и другия електротранспорт, коментира още Фандъкова по повод плановете за развитие на сектора.

5750

са регистрираните в столицата електромобили

София е сред първенците в Европа по отношение на електрифицирането на обществения транспорт - 40% до края на 2023 година, ако бъде включено и метрото - над 70% от градския транспорт е електрифициран.

Регистрираните в столицата електромобили са 5750, допълни още Фандъкова. 

Центърът за градска мобилност е изградил 20 зарядни станции на буферни паркинги и предстои изграждането на още 5.

Цените на електромобилите и на конвенционалните автомобили ще се изравнят до 5-6 години, прогнозира експертът Храбрин Иванчев от Europcar. Той каза, че интересът в Европа е толкова голям, че се чака от 6 месеца до година за нов електрически автомобил. Един от най-продаваните автомобили е Tesla, произведен в берлинския завод на компанията, каза Иванчев.

Експертът беше категоричен, че 90% от собствениците на електромобили ги зареждат през нощта в домовете си. Той допълни, че от тази гледна точка проблем ще бъде навлизането на електромобилите в големите панелни комплекси, чиито паркинги са претъпкани.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 13:21 | 26.04.23 г.
fallback
Още от Новини виж още