Продажбите на електрически автомобили са нараснали до повече от 10 млн. броя миналата година, като Китай представлява приблизително 60% от пазара, показва нов доклад на Международната агенция по енергетика (МАЕ), публикуван в сряда.
Рекордните данни за продажбите, представени в Global EV Outlook, продължават тенденцията на устойчив растеж за индустрията на електрическата мобилност.
„Продажбите на електрически автомобили – включително на изцяло електрически превозни средства и хибридни автомобили – надхвърлиха 10 милиона броя през миналата година, което е с 55% повече спрямо 2021 г.“, изтъква МАЕ.
„Тази цифра – 10 милиона продажби на електромобили в световен мащаб – надхвърля общия брой продадени автомобили в целия Европейски съюз (около 9,5 милиона превозни средства) и достига близо половината от общия брой продадени автомобили в Китай през 2022 г.“, добавя организацията.
МАЕ определи „продажбите“ в своя доклад като „оценка на броя на новите превозни средства, излизащи по пътищата“.
Общо над 26 млн. електрически коли са се движили по пътищата през 2022 г., което представлява 60% увеличение спрямо данните за 2021 г.
Гледайки напред, базираната в Париж организация – разглеждана от мнозина като авторитетен глас по отношение на енергийния преход – заяви, че прогнозира продажбите на електромобили в световен мащаб да достигнат почти 14 млн. броя през 2023 г.
„Този експлозивен растеж означава, че делът на електрическите автомобили от общия автомобилен пазар се е повишил от около 4% през 2020 г. на 14% през 2022 г. и се очаква да нарасне допълнително до 18% през тази година, въз основа на последните прогнози на МАЕ“, се отбелязва още в доклада.
Доминиращ китайски пазар
МАЕ описва Китай като „лидер“, що се отнася до продажбите на електрически автомобили. Организацията добавя, че над 50% от електрическите автомобили по световните пътища се намират във втората по големина икономика в света.
„В Европа, втория по големина пазар, продажбите на електрически автомобили са се увеличили с над 15% през 2022 г., което означава, че повече от една на всеки пет продадени коли е била електрическа“, изтъква МАЕ, добавяйки, че продажбите на електрически автомобили в САЩ са се увеличили на годишна база с 55% през 2022 г.
Електрическите превозни средства са „една от движещите сили в новата глобална енергийна икономика, която се развива бързо – и те водят до историческа трансформация на индустрията за производство на автомобили в световен мащаб“, споделя от своя страна Фатих Бирол, изпълнителен директор на МАЕ. „Тенденциите, на които сме свидетели, имат значителни последици за глобалното търсене на петрол“, добавя той.
По думите му двигателят с вътрешно горене, който остава ненадминат в технологично отношение повече от век, сега е изместен от електромобилите.
„До 2030 г. (електромобилите) ще заличат търсенето на поне 5 милиона барела петрол на ден. Автомобилите са само първата вълна: скоро ще последват електрическите автобуси и камиони“, изтъква Бирол.
Отключване на потенциала на Индия
Въпреки че Китай, Европа и САЩ са смятани за лидери на електрификацията в автомобилния сектор, МАЕ отбелязва, че други части на света също показват „обещаващи признаци“.
„Продажбите на електрически автомобили обикновено остават скромни извън основните пазари, но 2022 г. беше година на растеж за Индия, Тайланд и Индонезия“, подчертава организацията, добавяйки: „Колективно продажбите на електрически автомобили в тези страни са се увеличили повече от три пъти в сравнение с 2021 г., достигайки 80 хил. броя“.
МАЕ посочва, че в Индия се наблюдава „нарастване“ както на производството на електромобили, така и на компоненти. Това беше подкрепено от насърчителна програма в размер на 3,2 млрд. долара от индийското правителство, която от своя страна доведе до инвестиции от 8,3 млрд. долара.