Акциите на производителя на електрически превозни средства Tesla поевтиняха с близо 10% в четвъртък, ден след като компанията отчете над 20% спад на нетните приходи и печалбата на акция в сравнение с предходното тримесечие.
За първото тримесечие на 2023 г. Tesla отчете нетна печалба в размер на 2,51 млрд. долара, което е с 24% по-малко от предходната година, и печалба на акция по американските счетоводни стандарти (GAAP) в размер на 73 цента, което е с 23% по-малко от предходната година.
Главният изпълнителен директор на Tesla Илон Мъск също така предположи, че компанията би предпочела по-високи обеми пред по-високи маржове - коментар, който предизвика известна загриженост от страна на анализаторите, предава CNBC.
„Ние сме на мнение, че стремежът към по-високи обеми и по-голям автопарк е правилният избор тук, в сравнение с по-нисък обем и по-висок марж", каза Мъск по време на разговора за резултатите. От януари насам Tesla намали цените в САЩ шест пъти, като последното намаление беше във вторник. Тази година Tesla е намалила цената на своя Model 3 с 11%. Цените на нейния Model Y са намалени с 20%.
Финансовият отчет накара няколко анализаторски фирми от Wall Street да намалят целевите си цени за компанията.
Анализаторът на Wedbush Дан Айвс заяви, че намаляващият оперативен марж на компанията, който измерва рентабилността, е „слонът в стаята", който ще натежи на акциите, въпреки че Tesla показва признаци на стабилно търсене.
„Оставаме много оптимистично настроени към историята на Tesla, но този наратив за свиването на маржа и намаляването на цените трябва да бъде внимателно управляван през следващите тримесечия, тъй като сега се очертава като ясен проблем за акциите", пише той в анализаторска бележка, цитирана от The Wall Street Journal.
Tesla отдавна изтъква маржовете като светъл лъч във финансовите си отчети, но главният финансов директор Зак Къркхорн омаловажи значението им в краткосрочен план в сряда. По време на разговора с анализаторите той заяви пред тях, че историята на маржовете на Tesla през следващите няколко тримесечия е от значение само за стратегията за реинвестиране на компанията за 2024 и 2025 г.
„Имаме много време, преди да се наложи да преразгледаме инвестиционните си планове", каза той.
Главният изпълнителен директор Илон Мъск заяви, че агресивният подход на Tesla към ценообразуването ще остане и че компанията е готова да продължи да настоява за по-големи обеми за сметка на маржовете.
Този подход предизвика загриженост сред анализаторите на J.P. Morgan, които в четвъртък намалиха целевата си цена за акциите. Вместо да управлява предлагането, за да следи търсенето при стабилно ценово равнище, което би могло да помогне на компанията да постигне целите си за рентабилност, Tesla изглежда се фокусира върху промяна на цените, за да постави търсенето в крак с увеличаването на производството в новите заводи в Берлин и Остин, Тексас, казаха анализаторите.
„Тesla ни изглежда като автомобилен производител, който иска да произвежда толкова превозни средства, колкото е в състояние, и е готов да размени печалбата си за продажби", казват те.
Анализаторите на J.P. Morgan също така се питат дали Tesla има проблем с търсенето на фона на нарастващите запаси. Въпреки че по време на разговора за отчета през януари компанията предположи, че търсенето значително надвишава предлагането и може да се очаква селективно увеличение на цените на някои модели, според анализаторите намаленията на цените след този разговор и индикациите, че предстоят още, говорят за друго.
„Ние сме предпазливи по отношение на намалението [на цените], като се има предвид рискът за марката в дългосрочен план", се казва в бележка от четвъртък от Wells Fargo, визирайки дългосрочното увреждане на марката Tesla. Wells Fargo намали целевата си цена за компанията от 190 на 170 долара.
Анализаторите от Oppenheimer написаха, че макар Tesla да се облагодетелства с течение на времето от потенциалните печалби от пазарния дял, които намаленията на цените могат да донесат, „краткосрочният натиск върху маржа" ще продължи „да бъде проблем за инвеститорите". От Oppenheimer дават рейтинг „надценен" на акциите на Tesla.
Книжата на Tesla остават с повишени стойности от мрачните резултати през 2022 г., които отразиха по-широкия спад при технологичните компании. Акциите на производителя на електромобили са поскъпнали с близо 47% от началото на годината до момента на затваряне в сряда.
Спадът на маржовете на Tesla не се дължи изцяло на намаленията на цените - по-високите разходи също продължават да са проблем. Броят на продадените през тримесечието превозни средства на Tesla се е увеличил с повече от една трета, но разходите за тези превозни средства са нараснали още повече. Компанията очаква тези разходи да намалеят, тъй като увеличава капацитета на новите си заводи, а цената на лития се понижава.
Сривът на акциите на Tesla натежа върху други автомобилни книжа. Акциите на Ford Motor Co. и General Motors Co. поевтиняха с по близо 3%, докато цената на акциите на Stellantis NV, чиито марки включват Chrysler и Jeep, се понижи с над 5%.
Междувременно късно в четвъртък ТеѕІа Inc повиши цените в САЩ на двете версии на своите електромобили Model S и X, след като намали цените за шести път тази година преди дни. Цените на Model S Plaid и Model X Plaid на Tesla вече са 107 490 долара от 104 990 долара по-рано. Цената на Model X е 97 490 долара, което е увеличение с около 2,6%, а цената на Model S се е увеличила с около 2,9% до 87 490 долара, цитира Ройтерс информация от уебсайта на компанията.
В сряда Мъск увеличи натиска на ценовата война, която започна в края на миналата година, като заяви, че в условията на слаба икономика производителят на електромобили ще даде приоритет на ръста на продажбите пред печалбата.
Само няколко часа преди да бъдат обявени повишенията на цените, главният изпълнителен директор на Ford Джим Фарли заяви, че Tesla може да започне ценова война и да превърне някои модели електромобили в стока.
Действията на Tesla за засилване на растежа са "напълно рационални и не бива да изненадват никого", заяви Фарли на благотворително събитие в Детройт. "Ценовите войни избухват навсякъде. Кой ще мигне първи за растежа?", запита реторично той, цитиран от Bloomberg.
Уникалната позиция на Tesla сред производителите на електрически превозни средства предизвиква сравнения с ранните дни на Ford. Неговата иновация от началото на 1900 г. - подвижната монтажна линия - извади от бизнеса другите производители на автомобили, като намали разходите до нива, които другите компании не можеха да достигнат.
Мъск заяви в сряда, че Tesla не се стреми да изхвърли конкурентите си от бизнеса, а да направи автомобилите си по-достъпни в условията на нарастващи лихвени проценти и упорита инфлация.