Американският производител на електромобили Tesla Inc. усети болката от неотдавнашната вълна от намаления на цените, тъй като намаляването на средната цена на автомобилите му допринесе за 24% спад на печалбата за първото тримесечие.
Производителят на електромобили на Илон Мъск понижи цените на моделите си в САЩ с между 14% и 25% през тази година, тъй като се бори с по-слабото търсене, по-високите лихвени проценти и нарастващата конкуренция. Последният кръг от намаления бе предприемат в навечерието на отчета.
А самият Мъск сигнализира, че Tesla Inc. ще продължи да намалява цените, за да стимулира търсенето на своите електромобили дори за сметка на водещите си маржове на печалба в индустрията. Мъск твърди, че има основателни причини за това, като заяви в сряда, че Tesla може да издържи финансово на намаляването на цените, което ѝ дава предимство пред конкурентите. Инвеститорите не бяха толкова сигурни в това, което доведе до спад на акциите на компанията в следборсовата търговия.
„Възприехме становището, че стремежът към по-големи обеми и по-голям автопарк е правилният избор тук в сравнение с по-нисък обем и по-висок марж", каза Мъск по време на разговора с анализатори.
Спадът на цените беше драматичен. Базовата цена на Model 3 вече е под 40 000 долара в САЩ за първи път от години, което е намаление с около 7000 долара спрямо началото на годината.
46 000 долара |
e средната продажбена цена на Tesla за последното тримесечие. |
През първото тримесечие средната продажбена цена на Tesla е около 46 000 долара, което е по-малко от прогнозите на компанията и по-малко от 52 200 долара през първите три месеца на 2022 г.
Тези намаления на цените разтърсиха продажбите, поне в началото, а сега поръчките "надхвърлят производството", каза Мъск, цитиран от The Wall Street Journal.
Но по-ниските цени натежаха върху печалбата за първото тримесечие, която спадна до 2,5 млрд. долара, в сравнение с 3,3 млрд. долара година по-рано. Приходите се увеличиха с 24% спрямо предходната година до 23,3 млрд. долара, тъй като Tesla достави повече автомобили на клиенти.
Оперативният марж на Tesla, важна мярка за рентабилност, понесе удар, като спадна до 11,4% от 19,2% през първите три месеца на 2022 г. Маржът на Tesla остава сред най-високите в автомобилната индустрия. Оперативният марж на Ford Motor Co. е около 4% през 2022 г., а на General Motors Co. е около 6,6%, показват данни на FactSet. Ръководителите на Tesla заявиха, че компанията все още се гордее с едни от най-добрите оперативни маржове в бизнеса.
Ангажиментът на Tesla за растеж за сметка на печалбата поставя на изпитание търпението на инвеститорите.
Акциите на Tesla, които затвориха в сряда на ниво от 180,59 долара, са поскъпнали с близо 50% тази година. Но те се търгуват на по-малко от половината от пиковата си стойност. Акциите се обезцениха с повече от 4% в следборсовата търговия.
Същевременно Tesla сигнализира, че планира да продължи да прилага агресивно ценообразуване на автомобилите. „Тъй като много производители на автомобили се сблъскват с предизвикателства, свързани с икономическите показатели на своите програми за електромобили, ние се стремим да използваме позицията си на лидер в разходите", заявиха от компанията.
Тя добави, че очаква по-ниските разходи за логистика и суровини, съчетани с друга ефективност, да доведат до допълнително намаляване на производствените разходи. А Мъск заяви, че очаква икономическо „бурно време" за още около една година.
Компанията залага на това, че може да разработи софтуер, който да позволи на нейните автомобили да работят автономно. Мъск заяви, че Tesla може да достигне този крайъгълен камък тази година, въпреки че компанията не е постигнала предишните си цели. Нейният съществуващ софтуер подпомага водачите при изпълнение на задачи като придвижване по градските улици и съобразяване с темпото на движение по магистралата.
През първото тримесечие Tesla произведе почти 18 000 автомобила повече, отколкото достави на клиентите си, а складовите ѝ наличности нараснаха до 15 дни доставки, спрямо три в началото на миналата година. Продължаващото намаляване на цените подхрани опасенията на инвеститорите, че Tesla няма да може да поддържа растежа си без по-нататъшни съкращения.
„Фактът, че Tesla намалява цената на модела си с най-дълъг срок на доставка, подсказва, че вероятно ще последват и други намаления на цените", заяви анализаторът на Bernstein Research Тони Саконаги в неотдавнашна бележка до инвеститорите, и то преди последните намаления на Tesla.
В САЩ Tesla понижи цената на най-популярния според Bernstein автомобил - кросоувъра с дълъг пробег Model Y - с 5000 долара този месец. Сега тази конфигурация струва 49 990 долара преди данъци и такси. Това е почти в съответствие със средната цена на нов автомобил в САЩ, която е била около 48 000 долара през март според Kelley Blue Book.
През първото тримесечие Tesla е доставила 422 875 автомобила, което е с 36% повече в сравнение с предходната година. Седаните Model 3 и кросоувърите Model Y, по-достъпните предложения на Tesla, съставляват почти всички от тези доставки.
Нов закон на САЩ, Законът за намаляване на инфлацията, даде допълнителен тласък на Tesla. От януари много купувачи на двата най-популярни модела на Tesla имаха право на федерален данъчен кредит в размер на 7500 долара. Тази седмица наличният кредит намаля наполовина за най-достъпния автомобил Model 3 на Tesla, тъй като влязоха в сила нови, по-строги изисквания.
Компанията отново потвърди целта си да достави около 1,8 млн. автомобила през тази година, или с около 37% повече, отколкото през 2022 г.
Маржовете на Tesla отдавна са гордост за компанията, но главният финансов директор Зак Къркхорн омаловажи значението им в краткосрочен план.
„Това, което ще се случи с маржовете през следващите няколко тримесечия, има значение само в контекста на това какво означава това за способността ни да реинвестираме през 2024 и 2025 г.", каза той. „Имаме много време, преди да се наложи да преразгледаме инвестиционните си планове“.
Tesla планира нов производствен завод близо до индустриалния център Монтерей, в северната част на Мексико, и нов завод за батерии в Шанхай, наред с други проекти. През следващите години на Tesla може ѝ да се наложи да похарчи близо 150 млрд. долара, за да задоволи амбициите си за растеж, каза Къркхорн миналия месец.
А Мъск добави, че Tesla възнамерява да доставя своя пикап Cybertruck от третото тримесечие, което ще увеличи броя на моделите на компанията до пет.